Waarover
gaat invalshoek 5 in de cultuur van het moderne?
De
kunst probeert in veel gevallen de werkwijze van de wetenschap te hanteren. Dat
wil zeggen dat men een laboratoriumsituatie creëert waarin de kunstenaar kan
experimenteren met allerlei nieuwe mogelijkheden. Dat geldt zowel voor de
gebruikte technieken en instrumenten als voor de inhoudelijke benadering van
kunst. Soms wordt systematisch onderzoek gedaan naar allerlei niet officieel
erkende bronnen, soms combineert men verschillende kunstdisciplines waardoor
een (bijna scheikundige) verbinding ontstaat, en soms ook experimenteert men
met materialen en technieken die voor heel andere doeleinden zijn ontwikkeld.
Wat ga je doen met
de probleemstellingen en onderzoeksvragen?
Het
is de bedoeling dat je voor je presentatie in staat bent een probleemstelling
te onderbouwen. Daarvoor begin je met het oplossen van de onderzoeksvragen.
Zodra je de antwoorden op deze vragen hebt gevonden, heb je de noodzakelijke
informatie verzameld om je probleemstelling te onderbouwen. Je moet nog wel de
informatie op de juiste manier bij elkaar voegen. Dit is de basis voor je
presentatie.
Probleemstelling 5.1
Kunst probeert de
werkwijze van wetenschappers te hanteren: grondslagen- en bronnenonderzoek onderzoek.
Onderzoeksvragen
a.
Wat wordt bedoeld met
kunstdisciplines? Wat wordt bedoeld met de grondslagen?
b.
Waardoor/waaruit ontstaat deze
wens tot het definiëren en onderzoeken van de specifieke grondslagen van
elke discipline? (beschrijf dit voor Martha Graham, Konstantin Stanislavski,
Arnold Schönberg, Sergei Eisenstein en Piet Mondriaan)
c.
Wat is het doel van
het definiëren en onderzoeken van de specifieke grondslagen van elke
discipline? (beschrijf dit voor Martha Graham, Konstantin Stanislavski, Arnold
Schönberg, Sergei Eisenstein en Piet Mondriaan)
d.
Musici
proberen eveneens de werkwijze van wetenschappers te hanteren door: 1. muzikale
bronnen (en ook partituren) te bestuderen – (Kodaly/Bartok),
e.
Musici
doen onderzoek (zoals wetenschappers) naar een nieuwe muziektaal waarin, naast
de melodie (Schönberg), het ritme (Strawinsky) en de klankkleur (Debussy) een belangrijke rol vervullen
Trefwoorden
Grondslagen
van elke kunstdiscipline; kunstbegrippen; grondslagenonderzoek/fundamenteel
onderzoek (natuurwetenschappen); bronnenonderzoek (geesteswetenschappen)
Probleemstelling 5.2 LET OP is als voorbeeldopdracht uitgewerkt
onderaan
Kunst als
‘laboratorium’ (bijvoorbeeld Bauhaus); onderzoek nieuwe materialen
(bijvoorbeeld gewapend beton) en toepassingen ervan.
Onderzoeksvraag
1
a. Wat
is van de technische vooruitgang zichtbaar in de beeldende kunst?
b. Is
men pro of contra de technische vooruitgang?
Wie wel en wie niet en leg uit waaraan je dat kunt zien.
c. Leg
uit aan de hand van de werkwijze van de Vorkurs van het Bauhaus welke ideeën
men heeft ontwikkeld over werken met materialen en materiaalonderzoek.
d. Op
welke manier is in het Bauhaus onderzoek gedaan naar gewapend beton in de
architectuur? Welke soorten nieuwe vormgeving in de architectuur waren daardoor
mogelijk?
Trefwoorden
Kunst als laboratorium: onderzoek van en
experimenten met nieuwe materialen; gewapend beton en glasvliesgevels (Walter
Gropius); buizenframes voor meubels (Mart Stam); toepassingen in sociale
woningbouw en in hoogbouw.
Probleemstelling
5.3
Experimenten met
elektrisch licht in het theater (bijvoorbeeld Loïe Fuller) met vorm en beweging
in de ruimte (bijvoorbeeld Oskar Schlemmer).
Onderzoeksvragen
a.
Leg
uit hoe Loïe Fuller experimenteerde met elektrisch licht in het theater en
waarom zij deze experimenten destijds deed.
b.
Op
welke manier leidden de experimenten met vorm en beweging in de ruimte (van
Oskar Schlemmer) tot vernieuwingen in het danstheater.
Trefwoorden
Elektrisch
licht; Loïe Fuller; Oskar Schlemmer;
Probleemstelling
5.4
Experimenten met
bewegend beeld (bijvoorbeeld Luis Buñuel, Man Ray).
Onderzoeksvragen
a.
Leg
uit aan de hand van voorbeelden, hoe de filmregisseur Luis Buñuel via experimenten met bewegend beeld tot
specifieke vernieuwing kwam in de film.
b.
Leg
uit aan de hand van het voorbeeld van de rayografie, hoe de surrealist/dadaïst
Man Ray via experimenten tot vernieuwingen kwam in de film.
Trefwoorden
Luis Buñuel; Man Ray (peper en zoutfilm)
Probleemstelling
5.5
Experimenten met
bewegend beeld (bijvoorbeeld Luis Buñuel, Man Ray).
Onderzoeksvragen
a.
Leg
uit aan de hand van voorbeelden, hoe Arnold Schönberg experimenten deed met
klank (bijvoorbeeld Sprechgesang) en hoe Luigi Russolo dat deed met
klankbronnen (bijvoorbeeld lawaaimachines, elektrische gitaar).
Trefwoorden
Klank;
klankkleur; Schönberg; elektrisch
versterkte instrumenten; nieuwe instrumenten; Russolo;
Probleemstelling
5.6
Ontwikkeling
opnametechnieken en distributie (radio, grammofoon, geluidsfilm).
Onderzoeksvragen
a.
Welke
rol speelde de ontwikkeling van opnametechnieken (grammofoon) voor de
verspreiding en populariteit van zowel Jazz als Operamuziek had in de eerste
helft 20ste eeuw?
b.
Leg uit op welke manier de
ontwikkeling van de geluidsfilm bijgedragen heeft aan specifieke ontwikkelingen
in de Hollywoodfilm. Vergelijk dit voor de film ‘The Gold Rush’ van Charlie
Chaplin en voor ‘The great dictator’ van Chaplin.
c.
Beschrijf de geschiedenis
rond het hoorspel radio ‘War of the Worlds’ van Orson Welles en leg uit welke
rol het medium radio hierin speelde.
Trefwoorden
Grammofoon; jazz, hits; opera classics; radio
(hoorspel ‘War of the Worlds’, Orson Welles);
geluidsfilm – Charlie Chaplin
Bronnen
Experimenten
en materialen, examenthema 6 vwo,
Alle
kleuren van de regenboog, examenthema 6
vwo,
Optimisme
en onbehagen, examenthema 6 vwo,
Van
beroep kunstenaar, examenthema 6 vwo,
De bespiegeling,
Voorbeeldopdracht
invalshoek 5: kunst, wetenschap en techniek
De
kunst probeert in veel gevallen de werkwijze van de wetenschap te hanteren. Dat
wil zeggen dat kunstenaars een laboratoriumsituatie creëren waarin zij kunnen
experimenteren met allerlei nieuwe technische mogelijkheden. Soms wordt
systematisch onderzoek gedaan door middel van authentieke bronnen. Ook
combineren kunstenaars verschillende kunstdisciplines en experimenteert men met
materialen en technieken die voor heel andere doeleinden zijn ontwikkeld. Dat
is het thema van deze invalshoek.
Alle opdrachten hieronder moet je uitwerken, ook de onderzoeksvragen. Er
staat daarbij echter wel al een gedeelte van de bronnen aangegeven.
Probleemstelling 5.2
Kunst als
‘laboratorium’ (bijvoorbeeld Bauhaus); onderzoek nieuwe materialen
(bijvoorbeeld gewapend beton) en toepassingen ervan.
Onderzoeksvraag
1
Wat
is van de technische vooruitgang zichtbaar in de beeldende kunst?
Onderzoeksvraag
2
Is
men pro of contra de technische vooruitgang?
Wie wel en wie niet en leg uit waaraan je dat kunt zien.
Futurisme
De
techniek helpt de kunst niet alleen met het zoeken naar een moderne vorm voor
producten met een nieuwe functie (vliegtuig, telefoon, auto).
Toen
de Italiaanse dichter Marinetti in zijn “futuristisch manifest” van 1909 heeft
beweerd dat een raceauto mooier is dan de Nike van Samotrache (een beroemd
beeld uit de klassieke oudheid), heeft hij een ideologische uitspraak gedaan.
Hij en de andere futuristen kiezen voor het eerst niet alleen voor het gebruik
van nieuwe technische middelen, maar voor een technologische beschaving.
In
het manifest van Marinetti vinden we zelfs een glorieus verslag van een
staaltje joy-riding door de nieuwe buitenwijken van Milaan, dat eindigt met een
ongeluk:
“En
toch, toen ik gehavend en druipnat onder de gekapseisde auto vandaan kroop,
voelde ik het hete ijzer van verrukking in mijn hart.”
Opdracht
-
Zoek in diverse bronnen
naar achtergrondinformatie over het futurisme.
De Futuristen kiezen voor een
technologische beschaving als vervanging van een sterk op het verleden gerichte
cultuur.
-
Onderzoek, bespreek en
presenteer in tweetallen die breuk met het verleden die de futuristen
voorstaan. Maak duidelijk waarom die breuk juist in het Italië van die tijd het
sterkst zo sterk is.
-
Welke kunstdisciplines zijn
betrokken geweest bij de experimenten van de futuristen?
-
Waarom presenteren de
futuristen zich zo provocerend? Geef daar voorbeelden.
Bauhaus /CIAM
Architectuur
uit idealisme
In
1929 is een groot architectuurcongres (CIAM) gehouden over ‘woningen voor de minima’. Architecten reizen
gemotiveerd door een idealisme van
sociale rechtvaardigheid naar Rusland om onder barre omstandigheden, woonwijken
en steden uit de grond te stampen.
Om
deze idealen te realiseren is industrialisering van bouwtechnieken nodig.
Tegelijk geven nieuwe materialen als beton, staal en glas de gebouwen een
technische en moderne uitdrukkingskracht.
De
techniek, bejubeld in alle toonaarden en geëerd als onderwerp van esthetiek, lijkt onbegrensd en vol
beloften. Le Corbusier noemt het huis een ‘woonmachine’.
Vanuit
die woningbouw houden de architecten zich ook bezig met het interieur en de
huisraad.
De
zware traditionele meubels worden vervangen door doorzichtige, gemakkelijk te
verplaatsen meubelen en ingebouwde kasten.
Het
stalen buismeubel is een typisch gevolg van de nieuwe opvattingen over ruimte
techniek en functie. We spreken over het jaar 1926 en de stoel is een
‘Klubsessel’ die later de benaming ‘Wassily’ krijgt. De bezitter zweeft als het
ware in een netwerk van lijnen en vlakken.
De
Franse architect Le Corbusier maakt een ander soort stoel op basis van
hetzelfde materiaal. Hij heeft daarbij massaproductie op het oog.
Onderzoeksaanwijzing
Lees
de teksten over het futurisme en het Buahaus/Ciam goed door en maak een
opsomming van alle verwijzingen naar het gebruik van wetenschap en techniek.
Let daarbij vooral op het verschil in de toepassing van techniek bij de
futuristen en bij het Bauhaus en de architecten van CIAM.
Onderzoeksvraag
3
Leg
uit aan de hand van de werkwijze van de Vorkurs van het Bauhaus welke ideeën
men heeft ontwikkeld over werken met materialen en materiaalonderzoek.
Hannes
Beckmann is van 1928 tot 1931 leerling aan het Bauhaus. Hij beschrijft zijn
eerste indrukken van de Vorkurs zoals Albers die gaf aldus:
Josef
Albers betrad het lokaal met een stapel kranten onder zijn arm die hij onder de
leerlingen liet verdelen. Vervolgens wendde hij zich tot ons en zei zo
ongeveer: 'Mijne dames en heren, wij zijn arm en niet rijk. Wij kunnen het ons
niet permitteren materiaal en tijd te verspillen. Elk kunstwerk heeft een
bepaald materiaal als uitgangspunt en dus moeten wij eerst eens onderzoeken van
welke aard dat materiaal is. Tot dat doel willen wij - zonder nog iets te maken
- eerst eens gaan experimenteren. Op dit moment geven wij de voorkeur aan de
gepaste vorm van schoonheid. De vervaardiging van de vorm is afhankelijk van
het materiaal, waar we mee werken. Denkt u er aan dat u vaak meer bereikt als u
minder doet. Onze studie moet opwekken tot constructief denken... Ik zou graag
willen dat u nu de kranten, die u gekregen hebt, ter hand neemt en daaruit meer
gaat maken dan er op dit moment nog is. Ik zou ook willen dat u het materiaal
respecteert, het zinvol vormgeeft en daarbij de eigenschappen er van in acht neemt.
Als u dat zonder hulpmiddelen als messen, scharen of lijm voor elkaar krijgt,
des te beter..
Uit: Hannes Beckmann, Die Grunderjahre. In:
Eckhard Neumann (Hrsg), Bauhaus und
Bauhäusler, Bern-Stuttgart 1971.
Opdracht
Leg
aan de hand van bovenstaande tekst uit dat in de Vorkurs van het Bauhaus sprake
is van onderzoek naar de grondslagen van de kunst. Welke grondslagen
(fundamenten) van de kunst komen in de tekst aan de orde?
Onderzoeksvraag
4
Op
welke manier is in het Bauhaus onderzoek gedaan naar gewapend beton in de
architectuur? Welke soorten nieuwe vormgeving in de architectuur waren daardoor
mogelijk?
Opdracht
Lees
de informatie op de websites die hieronder aangegeven zijn, over de rol die
gewapend beton had in a. de sociale woningbouw en b. het Bauhaus-gebouw van
Walter Gropius in Dessau (de rol voor de ontwikkeling van innovaties in de
hoogbouw/wolkenkrabbers).
-
Beton in sociale
woningbouw: https://bauhaus-dessau.de/en/venues/dessau-toerten-housing-estate/
-
Beton in hoogbouw: https://bauhauskooperation.com/reisen/orte/ortsdetailseite/ort-19
Onderzoeksresultaten
Je
hebt nu antwoorden geformuleerd op de onderzoeksvragen en deelvragen bij
probleemstelling 5.1 ‘Kunstenaars proberen de werkwijze van wetenschappers te
hanteren’. Aan de hand van wat je hebt gevonden, formuleer je nu een antwoord
op de probleemstelling waar je onderzoek mee is begonnen. Let er op dat je ook
in je antwoord meeneemt dat je vanuit een bepaalde invalshoek naar deze
stelling hebt gekeken. De antwoorden op de deelvragen kun je daarbij gebruiken,
maar het is ontoereikend om bij de onderbouwing van de probleemstelling alleen
antwoorden op de deelvragen te geven.
Je
noteert de onderbouwing van de probleemstellingen bij deze invalshoek in 1½ tot
2 A4’tjes getypte tekst. Daarnaast voeg je afbeeldingen toe die relevant zijn
voor deze invalshoek. Deze informatie vormt het uitgangspunt voor je
presentatie.
ã
Palet CKV 2, aangepast op basis van de nieuwe eindtermen na 2022, door M.T. van
de Kamp, 2024
terug naar cultuur van het moderne - verder naar invalshoek 6