Invalshoek 1: Kunst en religie, levensbeschouwing

Waarover gaat invalshoek 1 in de cultuur van het moderne?

Bij invalshoek 1 bekijk je op welke manier kunstenaars een opvatting in hun kunst verwerken die afkomstig is of te maken heeft met hun levensbeschouwing of religie. Religie vormt in de cultuur van het moderne voor de meeste kunstenaars geen direct onderwerp om kunstwerken over te maken. Kunstenaars zoeken eerder naar spiritualiteit, het geestelijke. Dat is heel belangrijk als leidraad in het streven naar abstractie.

Kunstenaars zoeken in de eerste decennia van de twintigste eeuw vooral naar het nieuwe, onbekende, het ‘zuivere’ of ‘ware’ of ‘unieke’. Alles wat je echt kunt voelen, beleven en ervaren is belangrijk. Daarom worden expressieve, pure kwaliteiten van kunst uit andere dan westerse culturen zeer gewaardeerd. Zij keren zich af van bestaande zelfgenoegzaamheid en hypocrisie. De constante dreiging van oorlog voedt het gevoel van angst en teleurstelling.

 

Wat ga je doen met de probleemstellingen en de onderzoeksvragen?

Het is de bedoeling dat je voor je presentatie in staat bent een probleemstelling te onderbouwen. Daarvoor begin je met het oplossen van de onderzoeksvragen. Zodra je de antwoorden op deze vragen hebt gevonden, heb je de noodzakelijke informatie verzameld om je probleemstelling te onderbouwen. Je moet nog wel de informatie op de juiste manier bij elkaar voegen. Dit is de basis voor je presentatie.

 

 

Probleemstelling 1.1

Visies op geschiedenis: breuk met het verleden.

 

Onderzoeksvragen

a.     Kijk nog eens naar afdeling 1: weet jij waarom kunstenaars met het verleden willen breken?

b.     Geef daarbij uit de tekst voorbeelden van kunstenaars en/of kunststromingen, waarbij je deze breuk met het verleden duidelijk kunt aangeven.

c.     Leg uit, wat de redenen van deze kunstenaars en/of kunststromingen zijn om te willen breken met het verleden.

d.     Onderbouw deze stelling met behulp van bronnenonderzoek: dat is onderzoek aan de hand van bijvoorbeeld een encyclopedie en een kunsthistorisch naslagwerk (zoals de Algemene Kunstgeschiedenis van Honour & Fleming, zie bronnen).

 

Trefwoorden

Breuk met het verleden, Die Brücke, Der Blaue Reiter, Constructivisme, Bauhaus, Futurisme, De Stijl.

 

Probleemstelling 1.2

‘Ontdekking’ van het onderbewuste (Sigmund Freud), esoterische stromingen, filosofische benaderingen versus christelijk mens- en wereldbeeld.

Onderzoeksvragen

a.     Waarop baseerde Sigmund Freud zijn ideeën over het onderbewuste en welke wetenschappelijke ontdekkingen hebben daaraan bijgedragen?

b.     Hoe worden de duistere kanten (angsten, fobiën, enz.) van de menselijke geest zichtbaar en hoorbaar gemaakt? Betrek hierbij de disciplines dans (Martha Graham) en beeldende kunst (Salvador Dali).

c.     Leg heel beknopt uit wat de theosofie van Madame Blavatsky inhield. Geef aan op welke manier de ‘theosofie’ een rol speelde voor Mondriaan en hoe je dat in zijn werk kunt zien.

d.     In het modernisme waren er diverse filosofen die over de nieuwe tijd (de moderne tijd) schreven: Theodor Adorno, Karl Marx, Maurice Merleau-Ponty, Friedrich Nietzsche, Ludwig Wittgenstein, Henri Bergson en William James. Kies uit deze reeks drie filosofen waarin je je verdiept door op internet informatie te raadplegen. Probeer de essentie van hun denkbeelden kort uit te leggen.

 

 

Probleemstelling 1.3

Utopieën van een nieuwe tijd: kunst is baanbreker voor die nieuwe tijd; kunst wil maatschappij veranderen.

 

Onderzoeksvragen

a.     Welke kunstenaars/stromingen willen de maatschappij veranderen en waarom?

b.     Op welke manier brengen ze dat onder de aandacht van het grote publiek?

c.     Waarom beschouwen kunstenaars de kunst als baanbrekend voor de nieuwe tijd?

 

Trefwoorden

Manifesten, utopie, Die Brucke, Der Blaue Reiter, Constructivisme, Bauhaus, Futurisme, De Stijl.

 

Probleemstelling 1.4 LET OP is als voorbeeldopdracht uitgewerkt onderaan

Kunst heeft op zich geestelijke waarde en universele betekenis: op zoek naar essentie, abstractie.

 

Onderzoeksvragen

a.     Wat houdt de uitspraak 'kunst heeft geestelijke waarde' in?

b.     Op welke manier is de inhoud – het spirituele of geestelijke van de kunst – verbonden aan het abstracte beeld en de vorm in de schilderkunst van Kandinsky?

c.     Waarom haalt Kandinksy zoveel inspiratie en ideeën voor zijn abstracte kunst uit de muziek?

d.     Wat verstaat Kandinsky onder de ‘innerlijke noodzaak’ als het streven in de abstracte kunst?

e.     Wat betekent ‘kunst heeft universele betekenis’?

f.      Welke rol speelt abstractie in de kunst ten aanzien van

a geestelijke waarde van kunst,

b universele betekenis van kunst.

 

Trefwoorden

Kandinsky, boektitel: Spiritualiteit en abstractie in de kunst, innerlijke noodzaak, universele betekenis, universaliteit.

 

BRONNEN

Honour & Fleming, Algemene kunstgeschiedenis.

Wouter Steffelaar, Muzikale stijlgeschiedenis.

Luuk Utrecht, Van hofballet tot postmoderne dans.

Phyllis Hartnoll, Een geschiedenis van het theater.

David Parkinson, History of film.

De bespiegeling, bladzijde 148 en verder

Filosofen: https://www.bloomsbury.com/us/series/understanding-philosophy-understanding-modernism



VOORBEELDUITWERKING PROBLEEMSTELLING 1.4

Bij invalshoek 1 bekijk je de manier waarop kunstenaars hun opvattingen over levensbeschouwing of religie in de kunst hebben verwerkt. Zij halen in de eerste decennia van de twintigste eeuw hun inspiratie niet zozeer uit de religie als wel uit een zoektocht naar het ‘zuivere’ of het ‘ware’ in de kunst. In probleemstelling 1.3 komen de ideeën van Kandinsky over spiritualiteit aan de orde. Deze zijn voor hem een leidraad geweest in zijn streven naar abstractie in zijn kunstwerken.

 

Alle opdrachten hieronder moet je uitwerken, ook de onderzoeksvragen. Er staat daarbij echter wel al een gedeelte van de bronnen aangegeven.

 

Probleemstelling 1.4

Kunst heeft op zich geestelijke waarde en universele betekenis: op zoek naar essentie, abstractie.

 

Onderzoeksvraag 1

Wat houdt de uitspraak ‘kunst heeft op zich geestelijke waarde’ in?

Hiervoor kun je in een naslagwerk als Algemene kunstgeschiedenis van Honour & Fleming, lezen over de ideeën van Kandinsky. Kandinsky heeft geschreven over spiritualiteit en abstractie in de kunst. In de onderstaande stappen, lees je belangrijke fragmenten uit deze bronnen.

 

Onderzoeksvraag 2

Op welke manier is de inhoud – het spirituele of geestelijke van de kunst – verbonden aan het abstracte beeld en de vorm in de schilderkunst van Kandinsky?

Lees onderstaande teksten en maak de bijbehorende onderzoeksopdrachten.

EXPRESSIONISME

De Duitse expressionistische schilderkunst, zoals die zich in de jaren vlak voor de Eerste Wereldoorlog ontwikkelde, hield zich vooral bezig met de psychologische situatie van de moderne mens en vond haar oorsprong in een opstand gericht op de nieuwe spontaniteit en emotionele intensiteit van de innerlijke visie. De expressionisten voelden zich genoodzaakt uiting te geven aan hun angsten, frustraties en rancunes ten opzichte van de moderne wereld. Zij zochten naar spirituele betekenis (‘ziel’ leggen in elk aspect van hun kunst). Voor de expressionisten was primitieve (niet-westerse) kunst in de eerste plaats een emotionele en spirituele ervaring.

 

Uit: Honour & Fleming, Algemene kunstgeschiedenis, over het expressionisme in Duitsland, p. 725, zevende druk.

Onderzoeksaanwijzing

In deze tekst lees je over de ontwikkeling van de beeldende kunst in Duitsland: het expressionisme. Stel jezelf nu de volgende vragen:

- Weet ik wat het expressionisme in de kunst inhoudt?

- Zijn er woorden of begrippen in deze tekst die ik nog niet ken? Zoek deze begrippen op.

- Kun je het stukje tekst in een paar zinnen in je eigen bewoording weergeven? Indien dat niet zo is: Welke onderdelen snap je niet? Probeer voor jezelf een vraag te formuleren. Deze vraag kun je nu gebruiken om zelf tot een antwoord te komen. Ook kun je de docent vragen om hulp bij het oplossen van jouw vraag. Ga nu verder met het maken van de opdrachten.

 

Opdracht

a            Laat aan de hand van een expressionistisch schilderij zien op welke manier daarin de inhoud en de vorm samenhangen.

b            Zoek een afbeelding van een schilderij uit het Duitse expressionisme (bijvoorbeeld: Emil Nolde, Wassily Kandinsky, August Macke, Ernst Ludwig Kirchner, Franz Marc). Leg aan de hand van de afbeelding uit, hoe je kunt zien dat de inhoud uit het tekstfragment tot uitdrukking is gebracht in het schilderij.

 

Geef daarbij duidelijk aan op welke wijze de inhoud zichtbaar gemaakt is in het beeld en de vorm.

Aspecten van de inhoud die je daarbij aan de orde moet stellen zijn:

- de psychologische situatie van de moderne mens;

- een opstand die gericht is op de nieuwe spontaneïteit;

- emotionele intensiteit van de innerlijke visie;

- uiting van hun angsten, frustraties en rancunes ten opzichte van de moderne wereld;

- zoeken naar emotionele en spirituele betekenis van de kunst.

 

Onderzoeksvraag 3

Waarom haalt Kandinksy zoveel inspiratie en ideeën voor zijn abstracte kunst uit de muziek?

 

ABSTRACTIE EN MUZIEK

Kandinsky’s lyrische en typisch Slavische gevoel voor kleur – hij zei dat hij muziek altijd in termen van kleur beleefde en kleur in de eerste plaats ervoer als iets dat tot het gevoel sprak – verloor geleidelijk aan zijn beschrijvende functie en raakte los van de vorm. Toch benaderde hij de abstractie omzichtig. Hijzelf beschouwde een avond in 1910 als het moment waarop hij de mogelijkheden van het abstracte voor het eerst volledig besefte. Per ongeluk herkende hij een van zijn eigen doeken niet, dat op z’n kop tegen de muur stond, en zag een schilderij ‘van buitengewone schoonheid, dat een innerlijke glans uitstraalde.’ Deze openbaring van de expressieve eigenschappen die aan kleur en vorm inherent zijn, overtuigde hem ervan dat de uitbeelding van de natuur voor zijn kunst volstrekt overbodig was. Dit strookte ook met zijn sterk anti-materialistische, mystieke instelling.

 

Uit: Honour & Fleming. Algemene kunstgeschiedenis

ABSTRACTIE EN MUZIEK VOLGENS KANDINSKY

‘In dit geval blijkt de muziek de rijkste leermeesteres te zijn. Slechts met geringe afwijkingen en uitzonderingen is de muziek al eeuwen lang de enige kunst die haar middelen niet gebruikte om verschijnselen uit de natuur weer te geven, maar tot expressie heel zelfstandig levende wereld van muzikale klanken te scheppen. De kunstenaar voor wie nabootsing van de natuur, hoe kunstzinnig ook, geen doel op zichzelf is, de kunstenaar die creatief is en aan zijn innerlijke wereld gestalte wil en moet geven, ziet met afgunst hoe gemakkelijk en vanzelfsprekend zijn bedoelingen in de meest immateriële kunst van vandaag, in de muziek, verwerkelijkt kunnen worden. Het is dus alleszins begrijpelijk dat hij zal proberen de middelen, aan de muziek eigen, ook in de eigen kunst op te sporen. Vandaar het huidige zoeken in de schilderkunst bijvoorbeeld naar ritme, naar mathematische, abstracte constructie, vandaar de tegenwoordige waardering voor het herhalen van een kleurtoon, van de wijze waarop de kleur in beweging wordt gezet.

 

Uit: über das Geistige in der kunst, Kandinsky Spiritualiteit en abstractie in de Kunst van Wassily Kandinsky, Zeist 1988 (Drempelreeks), p. 47, 48, 49.

Onderzoeksaanwijzing

Lees nogmaals de studeeraanwijzingen van stap 1 bij Zelfstandig werken en leren bij CKV2 op p. 00. Herhaal deze vragen en pas ze daar waar nodig aan ten aanzien van de bovenstaande bronnenteksten.

 

Opdrachten

a            Leg in je eigen woorden uit, waarom Kandinsky de muziek als inspiratiebron zag voor zijn ideeën over abstracte kunst. (Lees hiervoor eventueel ook nog p. 728 en 729 uit Honour & Fleming.)

 

Kandinsky zegt hier: ‘Vandaar het huidige zoeken in de schilderkunst bijvoorbeeld naar

 - ritme;

 - naar mathematische, abstracte constructie;

 - het herhalen van kleurtoon;

 - van de wijze waarop de kleur in beweging wordt gezet’.

 

b            Zoek een afbeelding van een abstract schilderij van Kandinsky en geef aan, voor elk van bovengenoemde beeldaspecten aan, op welke manier deze door hem verwerkt zijn in het schilderij.

 

Onderzoeksvraag 4

Wat verstaat Kandinsky onder de ‘innerlijke noodzaak’ als het streven in de abstracte kunst?

 

INNERLIJKE NOODZAAK

In 1910 voltooide Kandinsky zijn eigen boek Uber das Geistige in der Kunst, hoewel het tot 1912 duurde voor het werd gepubliceerd. Daarin formuleerde hij zijn opvatting van abstracte, non-figuratieve kunst. Deze wortelde in de ‘innerlijke noodzaak’ van de kunstenaar om een ‘geestelijke’ kunstvorm te vinden die vrij is van alle verwijzingen naar de wereld om hem heen. Op zich waren abstracte formele kwaliteiten voor Kandinsky even onbelangrijk als figuratieve kwaliteiten: zij werden pas zinvol in zoverre zij uitdrukking gaven aan de diepste gevoelens van antimaterialistische waarden van de kunstenaar en daarmee een waarlijk vergeestelijkte werkelijkheid creëerden.

 

Uit: Honour & Fleming, Algemene kunstgeschiedenis

Onderzoeksaanwijzing
Lees nogmaals de studeeraanwijzingen van stap 1 bij Zelfstandig werken en leren bij CKV2 op p. 00. Herhaal deze vragen en pas ze daar waar nodig aan ten aanzien van de bovenstaande bronnentekst.

 

Opdracht

Leg in je eigen woorden uit wat Kandinsky bedoelde met het streven in de abstracte kunst naar de weergave vanuit de ‘innerlijke natuur’/‘innerlijke noodzaak’.

 

Onderzoeksresultaten

Je hebt nu antwoorden geformuleerd op de onderzoeksvragen en deelvragen bij probleemstelling 1.3 ‘kunst heeft op zich geestelijke waarde en universele betekenis’.Aan de hand van wat je hebt gevonden, formuleer je nu een antwoord op de probleemstelling waar je onderzoek mee is begonnen. Let er op dat je ook in je antwoord meeneemt dat je vanuit een bepaalde invalshoek naar deze stelling hebt gekeken. De antwoorden op de deelvragen kun je daarbij gebruiken, maar het is ontoereikend om bij de onderbouwing van de probleemstelling alleen antwoorden op de deelvragen te geven. Je noteert de onderbouwing van de probleemstellingen bij deze invalshoek in 1½ tot 2 A4’tjes getypte tekst. Daarnaast voeg je afbeeldingen toe die relevant zijn voor deze invalshoek. Deze informatie vormt het uitgangspunt voor je presentatie.


ã Palet CKV 2, aangepast op basis van de nieuwe eindtermen na 2022, door M.T. van de Kamp, 2024

 

terug naar cultuur van het moderne   -  verder naar invalshoek 2