Invalshoek
4 - Kunst en vermaak:
4a: Musea/ tentoonstellingen ter lering en
vermaak.
Onderzoeksvragen:
4.1: Welke functies hadden musea en
tentoonstellingen ?
4.2:
Waarom werden er musea gebouwd ?
4.3: Op
welke manier werden er dansvoorstellingen ter lering en vermaak gemaakt ?
4.4:
Beschrijf de functie van de wereldtentoonstellingen.
Probleemstelling:
4a:
Waarom en op welke manieren werden de kunsten
ingezet ter lering en vermaak ?
Trefwoorden:
musea;
tentoonstellingen; ter lering en vermaak; wereldtentoonstellingen
Bronnen:
cd-rom van
de grote musea; rom/real.: blz. 20/21; blz. 40 t/m 43; boek Romantiek en
Classicisme + diverse andere bronnen.
4b: items: liederencyclus; wals; operette; romantisch
ballet; vaudeville theater.
Onderzoeksvragen:
4.5:
Beschrijf voor elk van de volgende items, hoe deze voor vermaak zorgden in de
periode van de Romantiek: liederencyclus; wals; operette; romantisch ballet;
vaudeville theater
4.6: Je
hebt ter inleiding op dit onderwerp de film: the Age of Innocence gezien. Geef
aan op welke manieren men zich in deze film vermaakte.
Probleemstelling:
4b:
Op welke manier vormden: de liederencyclus; de wals; de operette; het
romantisch ballet; het vaudeville theater
vermaak in de 19de eeuw ?
Trefwoorden:
de
liederencyclus; de wals; de operette; het romantisch ballet; het vaudeville
theater
Bronnen:
rom./real.:
blz. 29; blz. 10/11 ; blz. 30/31; muziekgeschiedenis; Encarta; website van het
musée d’Orsay; + diverse andere bronnen.
4c: Salons, openbare concertzalen;
schouwburgen; operahuizen ook als plaatsen van sociaal gebeuren; wisselwerking
tussen kunst en groter publiek
Onderzoeksvragen:
4.7: Als
inleiding op dit onderwerp hebben we de film: “The Age of Innocence” bekeken.
Geef aan op welke manieren je daarin zag dat de kunstinstellingen ook een rol
hadden als plaatsen van sociaal gebeuren. Leg uit hoe dat functioneerde aan de
hand van twee voorbeelden uit deze film.
4.8: Welke
rol had het publiek ten aanzien van de kunsten in de periode van de Romantiek ?
Probleemstelling:
4c: Welke functies hadden: Salons;
openbare concertzalen; schouwburgen en operahuizen a: voor de kunst en b: voor
het publiek ?
Trefwoorden:
De Salons
(bijv. in Parijs); Openbare concertzalen (bijv. het concertgebouw in
Amsterdam); operahuizen (zoals de Opéra Garnier in Parijs of het Festspielhaus
in Bayreuth)
Bronnen:
rom./real.:
blz. 8; blz 38; blz. 44; kunsthistorisch overzicht deel 2: blz 19/20; blz 49/50; boek Classicisme en Romantiek
(mediatheek) + diverse andere bronnen.
ã
Marie-Thérèse van de Kamp - 2000