SUBDOMEIN 4: ROMANTIEK EN REALISME

 

Invalshoek 5: kunst, wetenschap en techniek

 

5a: opkomst muziekwetenschap en kunstgeschiedenis

Onderzoeksvragen:

5.1: Welke rol speelde de ontwikkeling van de technische vaardigheid in de kunsten ?

Probleemstelling:

5a: Waarom kwamen de muziekwetenschap en de kunstgeschiedenis op ?

Trefwoorden:

Muziekwetenschap; kunstgeschiedenis

Bronnen:

Encarta, muziekencyclopedie, kunsthistorisch overzicht: blz 16/17; blz. 19/20;

5b: Specialisatie wetenschappen, ook in zekere zin specialisatie in de kunsten; tegelijkertijd behoefte bij elkaar te komen in gesamtkunstwerk;

ballet, losmaken uit opera

Onderzoeksvragen:

5.2: Leg uit wat Wagner beoogde met de opera als gesamtkunstwerk ?

5.3: Geef nog een voorbeeld wat je als gesamtkunstwerk zou kunnen betitelen uit de Romantiek en leg daarbij uit waarom dit een gesamtkunstwerk genoemd kan worden

5.4: Waarom maakte – in tegenstelling tot de ontwikkelingen die er waren om meer tot gesamtkunstwerken te komen – zich dan juist wel los uit de opera ? Geef hiervoor twee argumenten/redenen

Probleemstelling:

5b: Waarom ontstonden er zowel tendenzen naar meer specialisatie als tendenzen naar gesamtkunstwerken in de Romantiek ?

Trefwoorden:

Specialisatie; gesamtkunstwerk

Bronnen:

Rom/real: blz 38,39; blz 26,27; van Hofballet tot postmoderne dans en diverse andere bronnen zoals naslagwerken

5c: Samenwerking met ingenieurs: ijzer en glasconstructies; aandachtspunten: Crystal palace/ Eiffeltoren

Onderzoeksvragen:

5.5: Waarom werkten architecten en kunstenaars steeds meer samen met ingenieurs aan bouwwerken ?

5.6: Waarom werden bouwwerken van ijzer en glas het nieuwe schoonheidsideaal ?

5.7: Hoe reageerde het publiek in eerste instantie op de Eiffeltoren ?

Probleemstelling:

5c: Waarom werkte men in de bouwkunst in deze periode veel met ijzer en glas constructies ? en leg uit welke technische principes dit mogelijk maakten.

Trefwoorden:

Ijzer; gietijzer; staal, galvaniseren; constructies; skeletbouw; ingenieurs; Paxton; Eiffel

Bronnen:

Kunsthistorisch overzicht deel 2; blz 38,39,40; rom/real: blz. 40,41,42,43; thema: op zijn plaats, plaatsgebonden kunst en vormgeving (themabundel kunstgeschiedenis vwo)

5d: Toename reproductiemogelijkheden:

Onderzoeksvragen:

5.8: Waardoor ontstonden nieuwe reproductiemogelijkheden ?

5.9: Welke nieuwe mogelijkheden ontstonden er als gevolg van de nieuwe reproductiemiddelen ?

5.10: Hoe reageerden kunstenaars/ het publiek op deze nieuwe reproductiemogelijkheden ?

Probleemstelling:

5d: Welke voordelen hadden deze nieuwe reproductiemogelijkheden ? Welke nadelen ?

Trefwoorden:

Nieuwe druktechnieken/ grafische technieken als: lithografie, fotografie

Bronnen:

Rom/real: blz 40,41; blz 47 en diverse andere bronnen m.b.t. lithografie en fotografie

5e: Gaslicht en elektriciteit

Onderzoeksvragen:

5.11: Welke invloed hadden gaslicht en elektriciteit op de: beeldende kunst, architectuur en muziek ?

5.12: Welke rol hadden gaslicht en elektriciteit op de mogelijkheden in het theater/ de theaterdans ?

Probleemstelling:

5 e: Welke invloed hadden gaslicht en elektriciteit op de kunsten in het algemeen ?

Trefwoorden:

Gaslicht, elektriciteit

Bronnen:

Rom/real: blz 44,45; van hofballet tot postmoderne dans – Luuk Utrecht; Westerse theatergeschiedenis – Phyllis Hartnoll; Licht – catalogus bij de tentoonstelling in het Van Gogh museum.

5f: Fotografie

Onderzoeksvragen:

5.13: Wat fotografeerde men toen de fotografie pas uitgevonden was zoal ? Noem drie onderwerpen

5.14: Hoe werkt de techniek van de fotografie ?

5.15: Welke functies kreeg de fotografie ?

5.16: Welke functies nam de fotografie over van de schilderkunst ?

Probleemstelling:

5f: Welke rol kreeg de fotografie in de maatschappij en in de kunsten ?

Trefwoorden:

Daguerre; Niepce; William Henry Fox Talbot; daguerreotype; fotografie

Bronnen:

Rom/real: blz 47; a new history of photography – Konemann; 150 jaar fotografie – Mattie Boom; naar het leven ? themakatern vwo kunstgeschiedenis; teken als taal – themakatern vwo kunstgeschiedenis.

 

Terug naar romantiek en realisme                     verder naar invalshoek 6