SUBDOMEIN 3: CULTUUR VAN DE BURGERIJ

Invalshoek 2: Kunst en esthetica.

 

Schoonheid van de zichtbare wereld, naast klassieke theorieën

Probleemstelling:

Waarom kun je spreken over een groot belang van de empirische benadering van de werkelijkheid  in de Nederlandse kunsten en de wetenschap ?

Op welke manier kun je deze empirische benadering van de werkelijkheid in verband brengen met klassieke theorieën ? 

Onderzoeksvragen:

2.1: Over de Nederlandse schilderkunst is opgemerkt dat er daarbij sprake zou zijn van selectief realisme. Breng dit in verband met de bovenstaande probleemstellingen

2.2: Waarom waren de klassieke theorieën van belang voor de kunsten ?

2.3: Op welke manieren zie je de empirische benadering van de werkelijkheid gecombineerd worden met de  klassieke theorieën in de kunsten ?

Trefwoorden:

empirie/  waarnemingsgerichte opvattingen;  realisme / selectief realisme; klassieke theorieën over esthetica

Bronnen:

Als inleiding lezen:

Kaptein, H. http://www.wereldorientatie.net/PPP/Wetenschappelijke revolutie.ppt

Om in te lezen en niet gebruiken als bron!: http://nl.wikipedia.org/wiki/Humanisme  en: http://nl.wikipedia.org/wiki/Empirisme

Over Aristoteles: http://drcwww.uvt.nl/~ljansen/filosoof/gesch/aristote.htm  en Descartes: http://drcwww.uvt.nl/~ljansen/filosoof/gesch/descarte.htm

bronnenbundel-site: Om deze bronnenbundels te vinden, zie de aanwijzingen op http://www.kunstcontext.com/ckv/leerbron.htm

Alpers, S. De kunst van het kijken. (daarin staat over selectief realisme e.e.a. beschreven)

 

Protestantse visies op de kunsten

Probleemstelling:

Wat waren de belangrijkste protestantse visies op de kunsten ? (Noem daarbij ook de verschillende visies die er bestonden ten aanzien van muziek, beeldende kunst, dans en literatuur/ drama )

Onderzoeksvragen:

2.4: Welke invloed had het protestante geloof op elk van de verschillende kunsten ?

2.5: Was er sprake van een hiërarchie ten aanzien van de verschillende kunsten ? Beargumenteer je antwoord.

Trefwoorden:

Opvattingen van Luther en Calvijn; opvattingen van kunstenaars / belangrijke burgers / de protestantse rederijkerskamers

Bronnen:

Huizinga, J. Nederlands beschaving in de zeventiende eeuw. Een schets.

Nijs, T., E. Beukers. Geschiedenis van Holland, deel II – 1572 - 1795.

Verwey, G. Geschiedenis van Nederland. Levensverhaal van zijn bevolking III. Culturele Explosie

 

Kennis van de menselijke hartstochten

Probleemstelling:

Op welke manieren verwerkte men de kennis van de menselijke hartstochten in de kunsten ?

Op welke manieren zie je in de kunsten - de invloed van de klassieke cultuur in de weergave van de menselijke hartstochten ?

Onderzoeksvragen:

2.6: Welke rol speelden de modellenboeken in de beeldende kunst / de affectenleer in de muziek ?

2.7: Beschrijf aan de hand van een voorbeeld van het werk van Rembrandt en van Vondel op welke manieren zij de kennis van de menselijke hartstochten hebben verwerkt in hun werk.

2.8: Geef een voorbeeld van een kunstwerk (uit de Gouden Eeuw), waarin je de invloed van de klassieke cultuur ziet/leest/hoort ten aanzien van de weergave van de menselijke hartstochten.

Trefwoorden:

Affectenleer; Modellenboeken; Symboliek; Allegorieën; Rembrandt; Vondel; 

Bronnen:

Encyclopedie: http://www.encyclo.nl/begrip/Affectenleer   en http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/03/0303E004.htm

Om in te lezen: http://www.digischool.nl/ckv2/hof/Hofcultuur2/monteverdi/affectentancredi.htm

bronnenbundel-site, algemeen: Om deze bronnenbundels te vinden, zie de aanwijzingen op http://www.kunstcontext.com/ckv/leerbron.htm

Over Joost van den Vondel: http://www.kb.nl/dichters/vondel/vondel-01.html

Over Rembrandt: http://www.rembrandthuis.nl/cms_pages/index_main.html   en: http://www.cultuurwijzer.nl/nwc.rijksmuseumamsterdam/cultuurwijzer.nl/i000462.html

Steffelaar, W. Muzikale Stijlgeschiedenis.

 

Aristotelische principes in het theater

Probleemstelling:

Wat zijn de aristotelische principes in het theater ? Welk effect gaat er uit van deze principes ?

Onderzoeksvragen:

2.9: Leg uit in eigen bewoordingen wat de aristotelische principes in het theater zijn.

2.10: Waarom wilde men deze principes gebruiken in de 17de eeuw ?

2.11: Beschrijf aan de hand van een toneelstuk uit de 17de eeuw, op welke manier de aristotelische principes verwerkt zijn.

Trefwoorden:

aristotelische principes in het theater; klassiek drama; tragedie / komedie; Nederlandse toneelschrijvers uit de 17de eeuw

Bronnen:

Dautzenberg, J.A. Literatuurgeschiedenis en leesdossier.

Wickham, G. A History of Theatre

Over Aristoteles en theater:

http://pop.vub.ac.be/~rgeerts/thesocges/theges/03gesloten1.html

en: http://www.imagi-nation.com/moonstruck/spectop007.html 

en: http://www.intermediairforward.nl/artikel.jsp?id=966657

 

Natuur: zichtbare ( goddelijke) natuur

Probleemstelling:

Welke opvattingen over de natuur waren er in de 17de eeuw ? 

Waarin zijn deze opvattingen hetzelfde/ anders dan die uit de vorige periode ?

Onderzoeksvragen:

2.12: Welke rol speelde de waarneming; de religie; de wetenschap in de opvattingen over de natuur ?

2.13: Op welke manieren zie je opvattingen over de natuur weergegeven in de kunsten ?

Trefwoorden:

Waarneming; empirisme ; opvattingen vanuit het protestantisme over de natuur; opvattingen vanuit de wetenschappen over de natuur; 

Bronnen:

Als inleiding lezen:

Kaptein, H. http://www.wereldorientatie.net/PPP/Wetenschappelijke revolutie.ppt

Om in te lezen en niet gebruiken als bron!: http://nl.wikipedia.org/wiki/Humanisme  en: http://nl.wikipedia.org/wiki/Empirisme

Over wetenschap en religie: http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=105672

Bronnenbundel: Om deze bronnenbundels te vinden, zie de aanwijzingen op http://www.kunstcontext.com/ckv/leerbron.htm

Huizinga, J. Nederlands beschaving in de zeventiende eeuw. Een schets.

Jorink, E. Wetenschapsbeeld en wereldbeeld in de gouden eeuw.

Nijs, T., E. Beukers. Geschiedenis van Holland, deel II – 1572 - 1795.

Verwey, G. Geschiedenis van Nederland. Levensverhaal van zijn bevolking III. Culturele Explosie

 

Originaliteit: inventiviteit én 'blijven bij je stiel'

Probleemstelling:

Welke rol speelde originaliteit in de kunsten van de 17de eeuw  ?

Onderzoeksvragen:

2.14: Op welke manier waren de (stijl)regels van belang in de opvattingen over originaliteit ?

2.15: Welke rol speelde specialisatie in de kunsten ten aanzien van de opvattingen over originaliteit ?

2.16: Welke invloed had het gebruik van emblemen/symboliek op de opvattingen over originaliteit ?

Trefwoorden:

Kopiëren; Stijlregels; Emblemen; Specialisme

Bronnen:

Veel info over originaliteit in bronnenbundels: (bij Hofcultuur, kunst en esthetica) - Om deze bronnenbundels te vinden, zie de aanwijzingen op http://www.kunstcontext.com/ckv/leerbron.htm

Emblemata: introductie (niet gebruiken als bron!!: http://www.digischool.nl/ne/emblemata/index.html ) http://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_encyclopedia/00064282?lang=nl   en   http://www.huygensinstituut.knaw.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=44  en  http://emblems.let.uu.nl/h1611front.html

Kiers, J. Glorie van de Gouden Eeuw. Catalogus.

 

Aandachtspunten: Descartes, Lebrun ('traité des passions' en andere modellenboeken)

Probleemstelling:

Op welke manier speelde de wetenschap een rol bij het maken van kunstwerken ?

Onderzoeksvragen:

2.17: Welke ideeën van Descartes en Lebrun waren van belang voor de kunsten ?

2.18: Waarom gebruikte men modellenboeken / voorbeelden ?  Laat zien op welke manier deze modellenboeken van belang waren aan de hand van een voorbeeld uit de beeldende kunst.

Trefwoorden:

Descartes, Lebrun (‘traité des passions’ en andere modellenboeken)

Over Descartes : http://www.historischeuitgeverij.com/hu.php?action=viewpublicatie&is=4339  en: http://www.ethiek.nl/images/%5BDescartes%202008,%20%5D%20Passies%20vd%20ziel%20(A).pdf

bronnenbundel-site, modellenboeken: Om deze bronnenbundels te vinden, zie de aanwijzingen op http://www.kunstcontext.com/ckv/leerbron.htm

 

Overige Bronnenteksten:

-        De geschiedenis van Nederland in vogelvlucht – van prehistorie tot heden, Prof.dr. P.J.A.N. Rietbergen, Drs. G.H.J. Seegers Het koninklijk paleis te Amsterdam – Harry J. Kraaij

-        De geschiedenis van Nederland – levensverhaal van zijn bevolking – deel 3: Culturele explosie – Gerlof Verwey

-        The art of the dutch republic, 1585- 1718 – Mariët Westermann

-        Aspecten van de Nederlandse kunstgeschiedenis – 1390 – 1970 – R.Fuchs

-        Spiegel van de natuur, Hoofdstuk 20 uit Eeuwige schoonheid – Gombrich

-        Literatuurgeschiedenis en leesdossier – J.A. Dautzenberg

-        De firma Rembrandt – Svetlana Alpers

-        De kunst van het kijken – Svetlana Alpers

-        Barok – uitgeverij Kohnemann

-        Culture and Values, Cunningham & Reich

-        Kunsthistorisch overzicht deel 1, L.van den Akker

-        Erfgoed van Eeuwen, Paul Schneiders

-        Venetië en Amsterdam- Peter Burke

-        Algemene kunstgeschiedenis, Honour & Fleming

-        Beeldenstorm deel 1,2,3, 4;  Henk van Os

-        Naar het Leven ? Realisme in de beeldende kunst – thema kunstgeschiedenis 1991 – examenbundel – hoofdstuk over ‘een gearrangeerde werkelijkheid’

-        Een theatergeschiedenis der Nederlanden – R.L. Erenstein

 

terug naar invalshoek 1     verder naar invalshoek 3