SUBDOMEIN 2: HOFCULTUUR

Invalshoek 1 - Kunst en religie, levensbeschouwing:

Visies op geschiedenis: Christelijke heilsgeschiedenis, mythologische en historische visies op geschiedenis via scheppingsverhalen uit de oudheid en via klassieke historieschrijvers. Pogingen om - allegorisch - deze twee werelden te verbinden:

Probleemstelling:

Waarom / Op welke manier probeerde men in de kunst de christelijke religie te verbinden met de klassieke mythologie ?

Onderzoeksvragen:

1.1: Beschrijf waarin de uitoefening / beleving van de religie, levensbeschouwing verschilde

van die in de Middeleeuwen.

1.2: Welke rol speelde de allegorie in de kunst van deze tijd ? Waarom / hoe probeerde men

in de kunst via allegorieën de christelijke en klassieke werelden te verbinden.

Trefwoorden:

Humanisme, individualisme, antropocentrisme, klassieke mythologie

Items: Oudheid, klassieke mythologie: liefde van de goden ; - humanisme: portretten en individualisering:

Probleemstelling:

Welke onderwerpen stonden centraal in de Kunst en Cultuur van de 16e en 17e eeuw ?

Onderzoeksvragen:

1.3: Welke rol speelde de klassieke mythologie in de hofkunst van de 16e/17e eeuw.

1.4: Geef een voorbeeld van een concreet kunstwerk waarin de liefde van de goden verwerkt is.

1.5: Geef twee voorbeelden van portretten waaraan je kunt zien dat het Humanisme als stroming van invloed is geweest?

Trefwoorden:

Klassieke mythologie; humanisme; opdrachtgevers; individualisme

Aandachtspunten: Ovidius ( Metamorfosen: Apollo en Daphne, Danaë, Orpheus) ; Lodewijk de XIV als Apollo, zonnegod, Alexander de Grote, Keizer Augustus:

Probleemstelling:

Op welke manier werden de metamorfosen verwerkt in de verschillende kunstuitingen

van de 16e/ 17e eeuw ? Waarom heeft men juist voor deze metamorfosen gekozen ?

Onderzoeksvragen:

1.6: Geef een voorbeeld van een: schilderij, beeldhouwwerk, compositie en choreografie,

waarin één van de volgende klassieke figuren centraal staat: Apollo & Daphne, Danaë, Orpheus en Beschrijf welk onderdeel uit de mythologie gekozen is / en op welke manier dit onderdeel verwerkt is.

1.7: Vergelijk een schilderij en een beeldhouwwerk of een compositie en een choreografie waarbij er sprake is van een van de volgende klassieke mythologische figuren: Apollo & Daphne, Danaë, Opheus. Leg uit welke verschillen er te zien / horen zijn ( en geef daarbij aan welke rol de discipline speelt, waarin het werk uitgevoerd is)

Trefwoorden:

Metamorfosen - van Ovidius; klassieke mythologische figuren - goden/halfgoden; Orpheus; allegorie

 

Bronnenteksten:

 

© M.T. v.d. Kamp - 1999

terug naar hofcultuur                  verder naar invalshoek 2