SUBDOMEIN 1: CULTUUR VAN DE KERK

Invalshoek 4 - Kunst en vermaak

Ontwikkeling vanuit liturgisch drama binnen de kerk naar religieus drama buiten de kerk, met inbegrip van kluchtige elementen en spektakel (bijvoorbeeld omkeringsfeesten, mysteriespelen, passiespelen en mirakelspelen).

Probleemstelling:

Het liturgisch drama maakt in de loop van de Middeleeuwen een ontwikkeling door van gedragen religieus drama in de kerk, naar theater buiten de kerk waarbij ook kluchtige elementen en spektakel een rol gaan spelen.

Onderzoeksvragen:

4.1: Op welke manier werd het liturgisch drama ontwikkeld uit de trope?

4.2: Beschrijf de ontwikkeling van het liturgisch drama aan de hand van de plek waar dit plaatsvond.

4.3: Waarom verplaatste het liturgisch drama zich op den duur?

4.4: Wat zijn a) omkeringsfeesten; b) mysteriespelen; c) passiespelen en d)mirakelspelen? Beschrijf elk van deze begrippen en geef een er een voorbeeld van uit de Middeleeuwen.

Trefwoorden:

Melismen; trope; liturgie; liturgisch drama; kerkelijke feestdagen; passiespelen; straattheater

 

Wereldlijk vermaak tijdens religieuze feesten: Processies, (doden-) en andere dansen, kermissen en jaarmarkten.

Probleemstelling:

Hoewel de kerk dans niet in alle opzichten accepteerde was er toch sprake van dans in en rondom de kerk.

Onderzoeksvragen:

4.5: Beschrijf de ontwikkeling van dans in de Middeleeuwen aan de hand van de plaats en de tijd waarop deze dans plaatsvond. Werk dit uit voor a) processies; b) dodendans; c) rei-dans (hof); d) dansen op de kermissen, jaarmarkten of bruiloften.

Trefwoorden:

Processies – religieuze dansbewegingen; dodendansen; rei-dans; gezelschapsdans tijdens kermissen, jaarmarkten of bruiloften.


Ontstaan en verbreiding van riddercultuur aan de hoven vanaf twaalfde eeuw: liedcultuur, gezelschapsdans en spelen (bijvoorbeeld Le jeu de Robin et Marion).

Probleemstelling:

Vanaf de twaalfde eeuw is er sprake van ontstaan en verbreiding van de riddercultuur aan de hoven. Dat heeft invloed op de liedcultuur, op de gezelschapsdans en spelen (bijvoorbeeld Le jeu de Robin et Marion).

Onderzoeksvragen:

4.6: Op welke manier ontstond de riddercultuur aan de hoven vanaf de twaalfde eeuw?

4.7: Hoe was er daarbij sprake van een invloed van troubadours/trouvères/minnezangers?

4.8: Beschrijf hoe de liedcultuur, de gezelschapsdans en spelen (bijv. Le jeu de Robin et Marion) veranderden door de riddercultuur aan de hoven vanaf de twaalfde eeuw.
Trefwoorden:

Riddercultuur; hoven (bijv. Bourgondische hoven; Franse hoven; Engelse hoven); liedcultuur; gezelschapsdans; spelen.

 

Commentaar, spot en humor in de kunsten (bijvoorbeeld marginalia, Carmina Burana)

Probleemstelling:

In de kunsten was er ook ruimte voor commentaar, spot en humor, zoals in de marginalia, en in de Carmina Burana.

Onderzoeksvragen:

4.9: Op welke manier was er sprake van commentaar/spot/humor in de marginalia?

4.10: Op welke manier was er sprake van commentaar/spot/humor in de Carmina Burana? – luister daarbij naar voorbeelden van hedendaagse uitvoeringen van de Carmina Burana door Carl Orff. Bijv. O Fortuna.

Trefwoorden:

Marginalia, Carmina Burana
Bron: https://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_02160.php en
https://www.dbnl.org/tekst/_nie017195701_01/_nie017195701_01_0034.php

 

 

Bronnenteksten:

-        Tekstfragment uit: Geschiedenis van het Theater - Phyllis Hartnoll

-        Johan Nowé Nu hoort wat men u spelen zal (Liturgisch drama)

-        Jan van Laarhoven: De beeldtaal van de christelijke kunst: liturgisch drama

-        Jan van Laarhoven: De beeldtaal van de christelijke kunst: mysteriespelen

-        Emile Schra: het middeleeuws theater

 

© M.T. van de Kamp 2024

terug naar cultuur van de kerk             verder naar invalshoek 5