SUBDOMEIN 1: CULTUUR VAN DE KERK

Invalshoek 2 - Kunst en esthetica:

Schoonheid als openbaring van het goddelijke in licht, glans en kleur; gotiek; geometrische orde op basis van getalsverhoudingen.

Probleemstelling:

Op welke manier werd geprobeerd 'het goddelijke' in de kerk weer te geven ?

Onderzoeksvragen:

2.1: Hoe worden in een Romaanse of Gotische kerk of kathedraal: licht, glans, kleur gebruikt om het gebouw een 'goddelijk' karakter te geven ?

2.2: Op welke manier speelt een geometrische orde op basis van getalsverhouding daarin een rol?

Trefwoorden:

gebouw en theologie; 'God is licht'; roosvenster; kruisribgewelf; uitstorting en terugstroom van goddelijk licht.

 

Didactische functie van kunst: Volk levendige voorstellingen bijbrengen van godsdienstige verhalen.

Probleemstelling:

Op welke verschillende kunstzinnige manieren werden godsdienstige verhalen aan het volk bijgebracht ? 

Onderzoeksvragen:

2.3: Leg aan de hand van minstens drie kunstvormen (beelden, schilderkunst, glas in loodramen, muziek, drama) uit, op welke manieren het volk godsdienstige verhalen bijgebracht werden. Beargumenteer welke van deze kunstvormen a) het meest informatief en b) het meest indrukwekkend zal zijn geweest voor de middeleeuwer?

Trefwoorden:

portaalbeelden; voorstellingen op deuren; glas-in-lood ramen; voorstellingen op kapitelen; voorstellingen op altaarstukken.

 

Verschillende opvattingen over kunst: kunst en geloofsbeleving (abt Suger versus Bernardus van Clairvaux, Franciscus van Assisi); Theorieën voor en tegen het gebruik van beelden.

Probleemstelling:

Er waren verschillende opvattingen over kunst en geloofsbeleving. Zo verschilden de opvattingen van abt Suger en Bernardus van Clairvaux over het al dan niet gebruiken van beelden in de kerk en of je moest streven naar dramatiek of symboliek. Daarnaast was er nog een opvatting, nl. die van Franciscus van Assisi. 

Onderzoeksvragen:

2.4:  Op welke manier / waarin kwamen deze verschillen tussen abt Suger en Bernardus van Clairvaux tot uiting in het interieur van een kerk/kathedraal? Beschrijf deze verschillen ten aanzien van het gebruik van a) beelden, b) glas in lood ramen, c) architectonische elementen. 

2.5:  Wat waren de opvattingen over natuur en geloofsbeleving van Franciscus van Assisi? Op welke manier zie je deze opvattingen terug in afbeeldingen van zijn leven in de middeleeuwse kunst?  - begin met info zoeken over kunstenaars via https://whc.unesco.org/en/list/990/

Trefwoorden:

rol van een abt in de kloostercultuur; regels en dagindeling van kloosters; opvattingen over 'aards bezit' en rijkdom.

Cluny <> Citeaux; symbolen en hun betekenis; van symboliek naar dramatiek

 

Natuur (flora en fauna) als boek vol symbolen van het goddelijke

Probleemstelling:

Op welke manier kun je de beleving van de natuur in verband brengen met het geloof ?

Onderzoeksvragen:

2.6: De natuur was voor veel Middeleeuwers een bewijs van de aanwezigheid van God (Goddelijke werking). Welke natuur wordt hiermee bedoeld ?

2.7: Op welke manier wordt het goddelijke in de natuur zichtbaar en hoorbaar gemaakt ?

Trefwoorden:

Romaanse en Gotische miniaturen; altaarstukken; devotieschilderijen; fresco's; Fransicus van Assisië; Hildegard von Bingen


Werken volgens beeldconventies en praktijk van kopiëren; originaliteit is ondergeschikt.

Probleemstelling:

Waarom was originaliteit niet van belang ?

Onderzoeksvragen:

2.8: De middeleeuwse kunstenaar hoefde niet telkens een nieuw, origineel kunstwerk te scheppen. Laat zien / leg uit waarom navolging ( in tegenstelling tot originaliteit) in de Middeleeuwen erg gewaardeerd werd.

Trefwoorden:

kunstenaar als ambachtsman; functie van kunstwerken;

 

A capella gezang als meest verhevene in kerkmuziek; eenstemmige muziek, gregoriaans (syllabisch en melismatisch); meerstemmige muziek (organum, bijvoorbeeld Leoninus en Perotinus).

Probleemstelling:

A capella gezang werd als meest verheven beschouwd in de kerkmuziek. Er ontstond een ontwikkeling van eenstemmige muziek, gregoriaans (syllabisch en melismatisch) naar meerstemmige muziek (organum, bijvoorbeeld Leoninus en Perotinus).

Onderzoeksvragen:

2.9: Wat maakte dat a capella gezang als meest verheven beschouwd werd in de kerkmuziek?

2.10: Beschrijf de kenmerken van de eenstemmige gregoriaanse muziek

2.11: Wat is syllabische eenstemmige muziek en wat is melismatische eenstemmige muziek?

2.12: Waarom werd in de Middeleeuwen muziek op schrift gezet  - welke personen vervulden hierbij een belangrijke rol ?

2.13: Welke ontwikkeling is er te zien in de muzieknotatie ?

2.14: Geef aan wat de ontwikkeling naar meerstemmige muziek was en hoe daarin het organum een rol speelde.

Trefwoorden:

Muzikale middelen (zie begrippenlijst muziek); syllabisch; neumatisch; melismatisch; notenbalken / toonhoogte; graduale - getijdenboeken/koorboeken; Guido van Arezzo

 

Opvattingen over lichaam en geest: het geestelijke boven het lichamelijke en het mannelijke boven het vrouwelijke.

Probleemstelling:

In de middeleeuwse kerkelijke cultuur was er sprake van een duidelijke hiërarchie: zo werd het geestelijke boven het lichamelijke gesteld en het mannelijke boven het vrouwelijke.

Onderzoeksvragen:

2.15: Op welke manier speelde deze hiërarchie een rol in de kerkelijke opvattingen over dans?

2.16: Beschrijf aan de hand van de geschiedenis van de Sint Jan in Den Bosch hoe je daarin terugziet dat het mannelijke boven het vrouwelijke geplaatst wordt. Kijk daarvoor naar de plaatsing van Johannes en Maria in de architectuur/kapellen. Maak gebruik van onderstaande bronnen:
- Geschiedenis (1) – https://zoetelievevrouw.nl/historie/1-1220-1450-start-van-de-verering/ 

- Geschiedenis (2) - https://www.groetenuitdenbosch.nl/310.htm
- Exterieur: Het Noorderportaal - https://www.groetenuitdenbosch.nl/312c.htm

- Exterieur: Het Zuiderportaal - https://www.groetenuitdenbosch.nl/312d.htm

- De Kapellen: https://www.groetenuitdenbosch.nl/314.htm

 

Houding van de kerk t.o.v. de kunsten, ordening van kunsten en wetenschappen in artes mechanicae en artes liberales.

Probleemstelling:

In de middeleeuwse kerkelijke cultuur was er sprake van een verschillende houding naar beelden, muziek, drama en dans. Deze kunsten werden ook anders gerangschikt: ofwel als artes mechanicae (ambacht) ofwel als kunst (artes liberales).

Onderzoeksvragen:

2.17: Welke kunstvormen werden als artes mechanicae beschouwd? Welke als artes liberales?

2.18: Welke houding had de kerk ten opzichte van beeldende kunst, muziek, dans en drama? Hoe kun je deze houding van de kerk verbinden aan ofwel artes mechanicae of artes liberales?

 

Bronnenteksten:

-        Denkbeelden - themakatern examen kg / kb 1993 : over de romaanse kerksculptuur en over Giotto in Padua

-        Licht - themakatern examen kg/kb 1987 - over het licht in gotische kathedralen

-        Georges Duby: de kathedralenbouwers

-        Beeldverhaal - themakatern examen kg/kb - vwo 1997: over de bronzen deuren van Hildesheim met verhalen uit de Bijbel

 

© M.T. van de Kamp 2024

terug naar cultuur van de kerk - verder naar invalshoek 3