|
Een reactie op de nota van
het Ministerie van O,C&W Ruimte laten en keuzes bieden (2003)
samenwerkingsberaad
kunstvakken
-------------------------------------------------------------------------------
Het sbkv, het
samenwerkingsberaad van de kunstvakken, vertegenwoordigt de zes vakinhoudelijke
lerarenverenigingen van de beeldende vakken, audiovisuele vorming, dans, drama
en muziek. Zij bieden hierbij een gezamenlijke reactie aan op de nota Ruimte
laten en keuzes bieden.
Wij onderschrijven de
uitgangspunten van de nota van harte, maar maken ons ernstig zorgen over de
plannen voor het profiel cultuur en
maatschappij, die een streep halen door het kunstvak ckv2,3, het verplichte
culturele kernvak. Dit vak wordt in de voorstellen versnipperd in deelvakken,
waardoor inhoud en intentie fundamenteel worden aangetast en het vak voor
leerlingen en docenten zijn relevantie en aantrekkelijkheid zal verliezen.
Bovendien wordt voorgesteld het facultatief aan te bieden naast drie andere
vakken.
Wij wensen daarom dat de
minister de nota op de volgende punten aanpast.
· In het profiel cultuur en maatschappij
komt een kernvak kunst, dat zowel uit theorie als praktijk bestaat. De
theorie is de cultuurgeschiedenis van de kunsten, het huidige programma ckv2.
De functie van de praktijk wordt hierna
nader omschreven.
Er wordt niet voorgeschreven hoeveel uur binnen het vak aan
theorie of praktijk besteed moet worden.
Totale urenaantal voor het vak kunst is
conform de andere profielvakken: vwo 480, havo 320.
· Evenals de andere profielvakken krijgt
het vak kunst een centraal examen. Daarin wordt de cultuurgeschiedenis van de
kunsten getoetst via de door de CEVO vastgestelde eindexamens.
De praktijk van het vak kunst wordt afgesloten
met een schoolexamen.
Weging: centraal examen theorie 50%, schoolexamen praktijk 50%
· Scholen kunnen zelf bepalen of ze het praktijkgedeelte
van het profielvak kunst aanbieden in één kunstvak of in meer kunstvakken.
· In het vrije deel komt een vak met het
huidige programma van ckv3, met dezelfde functie als de vakken voortgezette
wiskunde of voortgezette natuurwetenschappen. Het vak krijgt dan ook de
werktitel voortgezette kunstvakken
en kan door de school worden ingevuld met beeldende vormgeving, dans, drama
of muziek. Deze vakken behouden hun eigen herkenbare naam.
Het vak wordt afgesloten met een schoolexamen.
Het urenaantal is conform de andere vakken in de vrije ruimte:
vwo 440, havo 320
· De kunstvakken krijgen een herkenbare
naam, zodat iedereen in Nederland weet dat kunstvakken onderwijsvakken zijn.
Geen ckv2,3 maar kunst. Geen ckv3 maar beeldende vormgeving, dans, drama en
muziek. Alleen het ingeburgerde ckv1 kan de naam culturele en kunstzinnige
vorming behouden.
Inhoud, kwaliteit en positie
van de kunstvakken zijn in dit voorstel veilig gesteld. Bovendien heeft het
profiel weer een verantwoord cultureel kernvak, zodat het met recht de naam
cultuur en maatschappij mag dragen.
Ons voorstel wijkt in
structuur weinig af van het plan uit de nota Ruimte laten en keuzes bieden.
Het is echter veel minder ingrijpend
voor scholen en docenten. In de examenprogramma’s hoeft nauwelijks iets
gewijzigd te worden.
Ons voorstel lost knelpunten
op zonder de geloofwaardigheid van het profiel aan te tasten. Het neemt
overladenheid weg door minder regels voor te schrijven. Scholen en docenten
krijgen meer ruimte en kunnen aansluiten bij de belangstelling en affiniteit
van de individuele leerling.
Sinds de invoering van de
Mammoetwet hebben de beeldende vakken en muziek zich in Nederland ontwikkeld
tot bloeiende examenvakken in het voortgezet onderwijs. De eindexamens die in
de afgelopen vijfentwintig jaar ontstonden, zijn tot ver over de grenzen
beroemd en gelden als voorbeeld en inspiratiebron voor kunstvak-docenten in
Europa en de Verenigde Staten. Voor de tweede fase is een nieuw examenvak
ontworpen als opvolger van de bestaande kunstvakken: culturele en kunstzinnige
vorming ckv2,3. Het is het kernvak van het profiel cultuur en maatschappij.
De examens van ckv2,3 kregen
de nodige aandacht in de pers. Over het vwo-examen van 2002 schreef Kees Fens
een lovend stuk in de Volkskrant, waarbij hij alleen kritiek heeft op de naam:
“… de naam
van het vak, Culturele en kunstzinnige vorming, kan de verschrikkelijkste
panculturele en creatieve bijgedachten oproepen (Het woord ‘kunstzinnig’, dat ook
altijd uit de verkeerde monden komt, ik haat het). Terwijl zich aan het examen
laat aflezen hoe verantwoord en wetenschappelijk het vak wordt gedoceerd. En
hoe er voor geleerd moet worden, in de mooie zin van dat rijke woord.”
Ckv2,3 ontwikkelt zich tot
een interessant en sprankelend vak, dat inmiddels al op 50% van de scholen vorm
krijgt. Voor leerlingen is het een essentieel en verrijkend cultuurvak tussen
vakken die overwegend talig of wiskundig georiënteerd zijn. Kunstvormen spreken
op een directe manier zowel het intellect als de emotie aan. Ze maken de
cultuur van heden en verleden op een levendige manier toegankelijk.
Ckv2,3, dat in 1997 als
verplicht kernvak in de wet is vastgelegd, bestaat uit een theoretisch en een
praktisch gedeelte. Ckv2 is het theoretisch gedeelte. Het is cultuurhistorisch
van aard en is gericht op het functioneren van de kunsten in de samenleving. De
plaats en rol van de kunsten worden vanuit verschillende invalshoeken in een
historische context bestudeerd. Het vak beperkt zich niet tot beeldende kunst
en muziek, maar omvat eveneens dans en drama. De examens met beelden, muziek,
dans, film en tekst worden op cd-rom uitgebracht. Het waren de eerste
eindexamens in Nederland die met behulp van de computer werden afgenomen. Fens
schrijft:
“ Het mooie
is, dat de leerlingen in één vak leren kijken, luisteren, lezen. De
verschijnselen waarin zich een cultuur uit, worden in samenhang - en in
samenhang met de maatschappij en politiek natuurlijk - behandeld.”
Ckv3 is het praktische deel
van het kunstvak. Leerlingen werken in de kunstdiscipline die de school
aanbiedt. Dat kan beeldende vormgeving, muziek, dans of drama zijn. Zij ervaren
al doende het proces van verbeelding en vormgeving, analoog aan dat van schilders,
beeldhouwers en ontwerpers, componisten en musici, choreografen en dansers,
regisseurs en acteurs. Dit zijn essentiële ervaringen en leerprocessen binnen
een profiel dat zich richt op cultuur en maatschappij. Behalve praktijk omvat
ckv3 ook de vaktheorie en de geschiedenis van de kunstdiscipline die de school
aanbiedt.
3 NOTA VAN DE MINISTER VAN
ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN
3.1 Voorstel van de
minister
In de nota Ruimte laten en
keuzes bieden formuleert de Minister van Onderwijs, Cultuur en
Wetenschappen voorstellen tot wijziging van de invulling van de tweede fase.
Het voorstel is om binnen de bestaande structuren zoveel mogelijk ruimte te
scheppen voor eigen keuzes van scholen, docenten en leerlingen. Ook wil de
minister problemen van versnippering en overladenheid oplossen. Voor het
profiel cultuur en maatschappij worden deze uitgangspunten ingevuld door het
volgende wijzigingsvoorstel:
huidig profiel c&m havo |
voorstel OCenW havo |
huidig profiel c&m vwo |
voorstel OCenW vwo |
2e moderne
vreemde taal |
2e moderne
vreemde taal |
wiskunde A1 |
wiskunde CM |
ckv2,3 |
cultuurvak: keuze uit ckv2,
ckv3, geschiedenis of filosofie |
ckv2,3 |
cultuurvak: keuze uit ckv2,
ckv3, geschiedenis, filosofie, latijn
of grieks |
geschiedenis |
maatschappijvak: keuze uit
aardrijkskunde, geschiedenis of maatschappijleer |
geschiedenis |
maatschappijvak: keuze uit
aardrijkskunde, geschiedenis of
maatschappijleer |
wiskunde A1 |
|
filosofie of moderne
vreemde taal |
|
economie 1 |
|
moderne vreemde taal |
|
3.2 Consequenties voor de
kunstvakken
Op het eerste gezicht lijkt
het voorstel uit de nota Ruimte laten en keuzes bieden gunstig voor de
kunstvakken. De onderdelen ckv2 en ckv3 krijgen immers beide meer uren. Maar door
ckv2,3 te splitsen wordt de essentie van dit vak ontkend: ckv2,3 is als één
geheel ontworpen. De essentie is dat leerlingen zelf leren en ervaren hoe
beelden, muziek, dans- en dramavoorstellingen tot stand komen, waardoor ze de
inhoud van kunst leren doorgronden. Als
de praktijk van ckv3 wordt losgekoppeld van het cultuurhistorische ckv2
verliest het profiel een uniek kernvak, dat juist door de combinatie
aantrekkelijk is voor leerlingen en docenten.
“…ook het
C&M profiel moet voldoen aan de eisen van abstractie, denkdiscipline en
algemene ontwikkeling om een goede voorbereiding te zijn op een universitaire
studie.” (brief d.d. 20 februari 1997, VSNU 97/278 U)
Uit vrees hier niet aan te
voldoen besloot de staatssecretaris van OC&W dat ckv2,3 meer theoretisch
moest worden en dat de theorie niet over één, maar over alle kunsten moest
gaan. Het gedeelte ckv3 werd zonder deze algemene theorie niet
doorstroomrelevant gevonden en zou dus alleen maar een plaats in het vrije deel
kunnen krijgen. Het heeft geen centrale examens die de kwaliteit van theorie en
praktijk waarborgen en het wekt dan ook verbazing dat het in de nota van het
ministerie nu wél als profielvak wordt aangeboden.
In het voorstel uit de nota
wordt de ontwikkeling van een nieuw, door het ministerie geïnitieerd kunstvak
voor de tweede fase volledig teruggedraaid. Het verplichte kernvak van het
profiel, ontworpen als combinatie van theorie en praktijk en goedgekeurd door
het hoger onderwijs en de tweede kamer, wordt in de huidige voorstellen in
feite afgeschaft.
3.3 Andere
oplossingen
Om de gewenste ruimte te
scheppen wil de minister in de profielen het aantal verplichte vakken
terugbrengen tot drie. Het profiel cultuur en maatschappij heeft nu vijf vakken.
Er moeten dus twee vakken geschrapt worden. De minister stelt echter voor om
vakken aan het profiel toe te voegen. Op vwo zijn dat klassieke talen,
aardrijkskunde en maatschappijleer. Moderne vreemde talen gaan uit het profiel
maar het kunstvak ckv2,3 wordt gesplitst in twee deelvakken. Zo staan er nu
negen verschillende vakken in het vwo- profiel, terwijl het uitgangspunt was
het aantal profielvakken te beperken.
Bij havo wordt behalve
aardrijkskunde en maatschappijleer ook filosofie aan het profiel toegevoegd.
Het complexe en versnipperende voorstel van het ministerie lijkt dan ook
ontworpen te zijn om filosofie een plaats in het profiel te geven, zowel op
havo als op vwo.
Gesteld wordt dat er geen
andere modellen mogelijk zijn zonder de uitgangspunten in de nota aan te
tasten. In de kunstvakken wordt geleerd dat voor een probleem altijd meer dan
één oplossing mogelijk is.
huidige profiel c&m
havo |
huidige profiel c&m vwo |
2e moderne
vreemde taal |
wiskunde A1 |
ckv2,3 |
ckv2,3 |
geschiedenis |
geschiedenis |
wiskunde A1 |
filosofie of moderne
vreemde taal |
economie 1 |
moderne vreemde taal |
Met inachtneming van alle
uitgangspunten van de nota ligt de volgende inperking voor de hand:
havo |
vwo variant A |
vwo variant B |
vwo variant C |
vwo variant D |
2e moderne
vreemde taal |
wiskunde |
wiskunde/filosofie |
wiskunde |
wiskunde |
ckv2,3 |
ckv2,3 |
ckv2,3 |
ckv2,3/ filosofie |
ckv2,3 |
geschiedenis |
geschiedenis |
geschiedenis |
geschiedenis |
geschiedenis/filosofie |
Vwo-variant A ligt het meest
voor de hand. Het profiel bestaat dan uit de vakken die nu al verplicht zijn:
het culturele kernvak ckv2,3, het maatschappijvak geschiedenis en de vereiste wiskunde.
Leerlingen kunnen aardrijkskunde, maatschappijleer, filosofie en klassieke
talen in het vrije deel kiezen. De gewenste keuzevrijheid is gegarandeerd en
het profiel blijft helder en herkenbaar.
4 VERANTWOORD, RELEVANT,
HERKENBAAR
4.1 Een verantwoord
profiel
De profielvakken moeten
wezenlijk bijdragen aan de functie en intentie van het betreffende profiel. In
het profiel cultuur en maatschappij dient een vak over kunst en cultuur daarom een
prominente plaats in te nemen. Niet voor niets werd ckv2,3 in 1997 als
verplicht kernvak in de wet opgenomen.
Het kunstvak onderscheidt
zich, mits verantwoord ingevuld met zowel theorie als praktijk, duidelijk van
geschiedenis, filosofie en klassieke talen, die heel goed naast kunst gekozen
zouden kunnen worden. Maar deze andere vakken kunnen een profielvak over de
kunsten niet vervangen.
“De kunsten
tonen ons het verband tussen het zintuiglijk waarneembare en het geestelijke. De
kunsten onderscheiden zich daarmee van bijvoorbeeld filosofie, die dit op een
begripsmatige manier doet.”
(Peter
Struycken, 2002)
4.2 Relevantie
voor het vervolgonderwijs
Het kunstvak ckv2,3 is in de
eerste plaats van betekenis voor de algemene ontwikkeling. Moderne
onderwijspsychologische en didactische inzichten benadrukken dat in de huidige
en toekomstige maatschappij niet alleen analytisch denken van belang is, maar
ook divergent en creatief denken. Kunstvakken zijn bij uitstek disciplines
waarin de traditionele aandacht voor logisch en convergent denken wordt
aangevuld met andere vormen van intelligentie. Intellectuele arbeid op hoog
niveau is gebaat bij het kunnen inzetten van een veelheid aan cognitieve
vaardigheden. De kunstvakken kunnen daaraan een waardevolle bijdrage leveren.
Op websites van Nederlandse
universiteiten zijn talloze vervolgstudies te vinden waarvoor een vak als
ckv2,3 relevant is. De
letterenfaculteiten bieden de (Europese) talen tegenwoordig vaak aan als een
opleiding Taal en cultuur. De wijze waarop de cultuur in taal en in de
kunsten vormgegeven wordt, krijgt een groot accent. De verschillende
invalshoeken van waaruit in ckv2,3 naar cultuur gekeken wordt, sluiten aan bij
ontwikkelingen van interdisciplinair onderzoek in de wetenschap.
Godgeleerdheid en
wijsbegeerte hebben raakvlakken met ckv2,3, waarin religie en levensbeschouwing
belangrijke invalshoeken zijn, evenals esthetica. Ckv2,3 is eveneens van belang
voor de studie geschiedenis. Meer dan welke bron ook maken de kunsten het
mogelijk om een genuanceerd beeld van het verleden te krijgen. Eerstejaars
studenten kennen de mythologische en bijbelse verhalen niet meer en hebben geen
inzicht in de cultuur van het christendom. Het vak ckv2,3 vult deze leemte en
vormt zo een basis voor elke studie die met cultuur te maken heeft. Ook de
kunstgeschiedenis in de vaktheorie van ckv3 draagt deze traditie op een
aanschouwelijke manier over. Nicolaas Matsier schrijft over het belang van
kennis over de godsdiensten als
fundament en drager van cultuur:
“De
godsdienstige kennis is als sneeuw voor de zon verdwenen in dit snelst
ontkerkelijkende land ter wereld. Het is weg. En dat is beslist een handicap
als je iets van onze cultuur - van taal,
van literatuur, van beeldende kunst en muziek - wilt begrijpen.” (de Volkskrant
14 februari 2003)
De kunsten geven op een
direct zichtbare en hoorbare manier toegang tot cultuur.
Communicatie-opleidingen en media-informatiewetenschappen hebben daarom veel
baat bij een vak als ckv2,3.
Daarnaast bereidt ckv2,3
uiteraard voor op specifieke kunstopleidingen, academies voor industriële
vormgeving, architectuur en stedenbouwkunde en op studies als
kunstgeschiedenis, muziekwetenschap, film- en theaterwetenschappen.
4.3 Een herkenbare naam
Plaats, positie en inhoud van
de kunstvakken vormen voor ons de belangrijkste zorg. Maar de kunstvakken
willen ook een duidelijke naam. Niemand is gelukkig met de afkorting ckv.
Buiten het onderwijs en enkele culturele instellingen weten maar weinig mensen
wat ckv betekent. Men weet niet eens meer dat kunst in Nederland een
onderwijsvak is. Het schijnt dat zelfs op het ministerie nauwelijks begrepen
wordt wat nu precies het verschil is tussen ckv1, ckv2 en ckv3. Docenten moeten
de verschillen keer op keer aan leerlingen en collega’s uitleggen en de
afkortingen leiden op scholen tot talloze administratieve problemen.
De kunstvakken moeten herkend
worden, binnen en buiten de school. Namens alle kunstvakdocenten in Nederland
pleiten wij dan ook voor nieuwe namen die iedereen begrijpt.
Voor het profiel pleiten wij
voor de naam Kunst, kernvak van cultuur en maatschappij.
5 EEN ZINVOL EN HAALBAAR
PLAN VOOR DE KUNSTVAKKEN
5. 1 Een kernvak kunst
(voorheen ckv2,3)
De minister constateert
overladenheid in het programma van ckv2 en stelt daarom voor om het profielvak
te splitsen en voor het theoriedeel in plaats van 200 uur (vwo) 480 uur voor te
schrijven. Op havo zou het vak 320 uur krijgen in plaats van de huidige 120
uur. Alle uren van het praktische deel ckv3 zouden dan aan theorie besteed
moeten worden.
De overladenheid kan op een
eenvoudige manier worden weggenomen door
scholen en docenten de vrijheid te geven om zelf te bepalen hoeveel uur
zij aan theorie en praktijk willen besteden. Op vwo vervalt momenteel jaarlijks
een van de zes onderdelen van het ckv2-programma. Er zijn docenten die geen
extra uren nodig zouden hebben voor dat zesde onderdeel. Anderen willen
misschien juist meer tijd aan de theorie besteden. Vooral op havo zal het
urenaantal dat nodig of gewenst is voor de theorie variëren. De rest van de
tijd kan worden besteed aan praktijk. De vaktheorie van ckv3 vervalt in dit
voorstel, waardoor docenten meer ruimte krijgen om het vak in te richten zoals
zij dat nodig vinden.
Het profielvak
kunst bestaat dus uit theorie en praktijk. De theorie omvat het ckv2-programma.
De vaktheorie van ckv3 vervalt.
De praktijk van het
profielvak kunst is algemeen vormend. Leerlingen hoeven geen speciale
affiniteit met een kunstdiscipline te
hebben of over specifieke talenten te beschikken. Het gaat niet in de eerste
plaats om fraaie resultaten, maar om het
ontwikkelen van artistieke intelligentie. De praktijk heeft een eigen dimensie:
leerlingen leren denken vanuit een artistiek medium en ontdekken hoe de materie
bepalend is voor de zeggingskracht. Door je al doende te verdiepen in
bijvoorbeeld een schilderkunstige of muzikale structuur worden de inhoud en de
meerwaarde van de kunstvorm pas echt duidelijk.
Scholen moeten
de vrijheid krijgen om te kiezen of ze de praktijk van het profielvak door één
of door meer kunstvakken laten invullen.
De praktijk van
het profielvak kunst wordt afgesloten met een schoolexamen. Het theoriedeel
moet evenals de andere profielvakken een centraal examen krijgen. Beide
onderdelen tellen even zwaar.
5.2 Het vak ckv3
De minister wil nadrukkelijk
tegemoetkomen aan leerlingen met speciale belangstelling of talent voor een
kunstdiscipline. Dit zijn soms leerlingen uit het profiel cultuur en
maatschappij die zich voorbereiden op een vervolgopleiding in de kunsten, maar
ook bèta-leerlingen die bijvoorbeeld industriële vormgeving, architectuur of
stedenbouwkunde willen studeren. En er zijn leerlingen die graag tekenen, ook
al gaan ze rechten studeren. Of die gevoel hebben voor muziek, dans of drama en
zich daarin willen specialiseren.
Daarom stellen
wij voor in de vrije ruimte een vak ckv3 op te nemen met dezelfde functie als
de vakken voortgezette wiskunde of voortgezette natuurwetenschappen.
Dit voortgezette kunstvak in
het vrije deel behoudt dus het ckv3-programma inclusief de vaktheorie van de
kunstdiscipline die de school als voortgezet kunstvak aanbiedt. Leerlingen die
kunst als profielvak hebben krijgen in de vrije ruimte de kunstbeschouwing,
muziektheorie, dans- of theatergeschiedenis die uit het profielvak verdwenen
is. Er is dus geen overlap met de theorie uit het profielvak kunst.
In de bestaande
ckv3-programma’s hoeft niets gewijzigd te worden. Alleen de naam ckv3
verdwijnt.
6 CKV 1
Het valt op dat in de
discussie ckv1, het vak in het gemeenschappelijk deel waarin leerlingen naar
het museum gaan en concerten en theatervoorstellingen bezoeken, vaak gebruikt
wordt om het belang van het profielvak ckv2,3 te relativeren. In de nota wordt
geredeneerd dat ckv2,3 geen verplicht profielvak kan zijn omdat “…de gewenste kunsteducatie voor alle leerlingen is
gegarandeerd, want ckv1 wordt nadrukkelijk gehandhaafd in het
gemeenschappelijke deel.”
Maar de concrete
cultuurparticipatie van ckv1 gedijt alleen in een school waarin de kunsten een
serieuze plaats hebben, met dezelfde positie als de andere schoolvakken.
Het samenwerkingsberaad heeft
het volgende standpunt over cvk1:
.Alle domeinen
van het huidige programma moeten gehandhaafd blijven. Scholen en docenten
moeten zelf kunnen bepalen hoe zij de tijd over de verschillende domeinen
verdelen.
.Leerlingen die
een klassieke taal kiezen, mogen in plaats van ckv1 het vak kcv blijven volgen
als zij de taal tussentijds laten vervallen. Voor atheneumleerlingen die geen
klassieke taal kiezen kan ckv1 niet vervangen worden door kcv.
.De naam
culturele en kunstzinnige vorming kan voor ckv1 gehandhaafd blijven.
7 HISTORIE
Tot op heden is de invoering
van het vak ckv2,3 door het ministerie om onverklaarbare redenen
voortdurend vertraagd en uitgesteld. Een
examenprogramma met theorie en praktijk was in 1996 goedgekeurd door het
vervolgonderwijs “Met de voorstellen voor de
vakken aardrijkskunde en maatschappijleer kan de VSNU van harte instemmen.
Hetzelfde geldt voor de programma’s culturele en kunstzinnige vorming,
klassieke talen en klassieke culturele vorming.” (16 februari
1996 kenmerk VSNU 96/409 U) maar werd vlak voor de behandeling in de
tweede kamer door het ministerie gewijzigd en daarna door de toenmalige
staatssecretaris afgewezen. Zij wilde het kunstvak in het profiel vervangen
door filosofie. De tweede kamer wilde het kunstvak in het profiel houden, wat
alleen werd toegestaan als er een nieuw, meer theoretisch programma zou komen.
Dat ontstond in nauwe samenwerking met het ministerie, om de
doorstroomrelevantie voor met name het wetenschappelijk onderwijs te
waarborgen.
Hoewel het nieuwe programma
op tijd werd aangeboden, werd voor een jaar een overgangsregeling ingesteld.
Die is sindsdien voortdurend verlengd. Hoewel ckv2,3 door de wet is
voorgeschreven hoefden scholen het vak van het ministerie feitelijk nog niet in
te voeren. Dit heeft tot grote onzekerheid geleid. Uitgevers durfden niet in
methodes te investeren. Vervolgens werd het uitblijven van methodes als argument
gebruikt om het vak niet in te voeren. Dat scholen afwachtten werd als argument
gebruikt voor een voorstel om ckv2,3 helemaal uit het profiel te halen, want: “Niet alle scholen hebben het vak al ingevoerd.”
(gesprek met afvaardiging sbkv naar
aanleiding van de nota Continuïteit en vernieuwing 2001)
Het ministerie wenste geen
stimulerende maatregelen te nemen en verleende geen faciliteiten voor
nascholing. Docenten, werden bevoegd verklaard maar moesten op eigen kosten en
in eigen tijd zelf maar zien hoe zij zich
bijschoolden voor een nieuw en breed kunstvak. “De voorziene
nascholing heeft nog niet plaatsgehad.” (notitie OC&W 12 november 1998) dus het vak kan niet worden ingevoerd, is dan
ook een volgend voorbeeld van het ontmoedigingsbeleid van het ministerie.
In 2003 mogen de scholen die
ckv2,3 hebben ingevoerd, inmiddels de helft van het totale aantal havo- en
vwo-scholen, terug naar het overgangsprofiel, waardoor ze het vak weer mogen
laten vallen. In de huidige nota wordt deze recente beslissing als volgt
ingezet: “Op dit moment kunnen scholen zelf
kiezen of ze ckv2,3 invoeren als voor de leerling verplicht vak in het
profiel.” Vervolgens wordt de verplichte invoering
gepresenteerd als een ongewenste verandering, een ongewenst nieuw voorschrift.
De belangrijkste redenen om
de wet niet uit te voeren, het vak niet definitief in te voeren en het centrale
examen te vervangen door een schoolexamen, zijn door het ministerie zelf
veroorzaakt. Daarbij werd na elke oplossing meteen weer een nieuw probleem
benoemd. De redeneringen in de huidige nota zetten deze tendens voort. Er
worden zelfs zes ‘argumenten’ aangevoerd om het vak niet langer verplicht te
stellen. Afgezien van de scholen die uit levensbeschouwelijk oogpunt niet met
dans of drama geconfronteerd willen worden, is geen van de argumenten
overtuigend of zelfs maar relevant. Wij wijzen ze dan ook nadrukkelijk af.
We staan nu op een cruciaal
punt in de geschiedenis. Er wordt een beslissing genomen over de toekomst van
de kunstvakken. De minister heeft een uitgelezen kans om in één keer te
repareren wat er in de afgelopen zeven jaar mis is gegaan met de invoering van
het vak ckv2,3. En om ruimte te bieden aan de kunstvakken, die zo’n belangrijke
rol moeten vervullen in de tweede fase.
SBKV Samenwerkingsberaad
Kunstvakken
Contactpersoon CKV van het SBKV: Marie-Thérèse van de Kamp
e-mail: mt.van.de.kamp@planet.nl
<mailto:mt.van.de.kamp@planet.nl>
Bij het SBKV aangesloten
kunstvakverenigingen zijn:
BDD Beroepsvereniging Docenten Drama
NBDK Nederlandse Beroepsvereniging
van DansKunstenaars
NVTO Nederlandse Vereniging voor
Beeldend Onderwijs
VKAV Vereniging
Kontaktgroep Audiovisuele Vorming
VLBV Vereniging Leraren Beeldende
Vakken
VLS Vereniging Leraren Schoolmuziek
Websites over CKV 2,3:
www.groenewald.nl/ckv2.html
<http://www.groenewald.nl/ckv2.html> - Deze website bevat lesmateriaal voor ckv2,3 en is samengesteld door
H. Baggen/K.Zonneveld e.a.
www.kunstvak.com
<http://www.kunstvak.com> / www.ckv23.com
<http://www.ckv23.com>
- Deze website bevat lesmateriaal voor het vak ckv2,3 en is voor zowel
leerlingen als docenten en andere belangstellenden bedoeld. De geschiedenis van
de invoering van het vak ckv2,3 is opdeze site te vinden.
<http://www2.lokv.nl/bronnenbundels/> Dit onderdeel
van de website van www.cultuurnetwerk.nl
<http://www.cultuurnetwerk.nl>
geeft bij alle ckv2 onderwerpen en invalshoeken, de relevante teksten
uit de bronnenbundels van de vwo-examenthema’s oude stijl.