Onderwerp: Massacultuur vanaf 1950 – versie na 2022
Accenten binnen
het onderwerp:
·
invloed van massamedia en internet op de kunsten; globalisering;
hoge- en lage cultuur; mainstream en subculturen; jeugdculturen;
·
multidisciplinaire kunst; fusion en cross over;
·
popart, postmodernistische kunst;
·
engagement; activistische kunst;
·
film als bioscoop-, TV- en internetproduct (bijvoorbeeld tv-drama,
reality-tv, speelfilms videoclips, vlogs);
·
absurdistisch theater (bijvoorbeeld Samuel Beckett,
Harold Pinter), locatietheater, vormingstheater;
·
breakdance, hiphop, urban dance; postmoderne dans,
minimal dance;
·
veelheid aan stromingen in pop-, jazzmuziek en klassieke muziek.
Specificaties van
het onderwerp vanuit domein B invalshoeken voor reflectie:
Kunst
en religie, levensbeschouwing
·
Veelheid aan visies: fragmentarisch;
opgeven van vooruitgangsidee; richtinggevende ideologieën zijn er niet versus
nieuwe grote verhalen (bijvoorbeeld: duurzaamheid en ecologie; technologie en
digitalisering; globalisering, migratie).
·
Grote verscheidenheid in
levensbeschouwingen (bijvoorbeeld relativisme, existentialisme, absurdisme,
cynisme, hedonisme, nieuwe spiritualiteit); consumptiecultuur,
individualisering en kritische reacties hierop zoals Punk.
·
Identiteit; gender (bijvoorbeeld Stromae, Grayson Perry).
Kunst en esthetica
·
Geen eenduidige esthetische normen;
opvattingen over wat kunst is kunnen botsen en coexisteren
(bijvoorbeeld kunst als nabootsing van de realiteit, kunst om de kunst, kunst
als vermaak).
·
Overschrijding van grenzen van
kunstdisciplines; vervagen van grenzen tussen hoge en lage cultuur.
·
Vergaande abstractie en conceptuele
kunst (bijvoorbeeld Jackson Pollock, John Cage, Merce Cunningham); performance
art (bijvoorbeeld Marina Abramović).
·
Postmodernisme: herwaardering figuratie
en ornament, verhalende verwijzingen, clichés en (stijl)citaten mogen
(bijvoorbeeld Robert Venturi), veelheid van
betekenissen door citaten en fragmenten; het bevragen van esthetische en
ethische thema’s zoals: originaliteit, het banale (bijvoorbeeld Jeff Koons), sterrendom, (overdreven) geweld (bijvoorbeeld
Quentin Tarantino), de mannelijke blik, geënsceneerde
beelden (bijvoorbeeld Cindy Sherman).
·
(Nieuw) engagement: politiek
activistische kunst (bijvoorbeeld Ai Weiwei, Guerilla Girls).
·
Verstilling en versobering in de muziek
(bijvoorbeeld Arvo Pärt).
·
(Virtuele) realiteiten; simulacrumtheorie (Jean Baudrillard).
Kunstenaar en
opdrachtgever; politieke en economische macht
·
Zowel academische opleiding als
individualistische en eclectische leerroutes.
·
Kunstenaar als ondernemer; cultureel
ondernemerschap (bijvoorbeeld subsidies, sponsors, marketing en crowdfunding) gekoppeld aan bijvoorbeeld social media.
·
Onderscheid rol ontwerper en uitvoerder
(bijvoorbeeld Damian Hirst).
·
Macht en invloed van megasterren
(commercieel en maatschappelijk).
·
Macht van producenten, massamedia en
multinationals; veranderde (productie)verhoudingen door opkomst van internet.
·
Kunst als handel en investering.
·
Democratisering van de kunst
(bijvoorbeeld Punk, Urban en straatkunst).
Kunst en vermaak
· Heruitvinden
klassieke filmgenres (bijvoorbeeld New Hollywood en onafhankelijke film).
· Online
streaming platforms.
· Megatentoonstellingen,
manifestaties, festivals.
· Muziektheater.
· Talentenjachten
(muziek, dans).
· Soaps,
popmuziek, videoclips, musicals.
· Tv,
reclame, stripverhalen.
· Mode
en lifestyle.
Kunst, wetenschap en
techniek
· Reproduceerbaarheid.
· Audiovisuele
media, multimedia-installaties, videokunst.
· Digitale
toepassingen in de kunsten; virtual reality; augmented reality.
· Nieuwe
technieken, vermenging kunst, onderzoek en design (bijvoorbeeld Studio
Roosegaarde, Iris van Herpen).
· Kunst
en ethiek (bijvoorbeeld met betrekking tot kunst en biotechnologie).
Kunst intercultureel
· Wereldwijd
opereren van kunstenaars (fysiek en/of digitaal).
· Gevolgen
van globalisering, identiteit, hybriditeit
(bijvoorbeeld Shirin Neshat).
· Cultuurrelativisme
versus Westerse kunst als maatstaf (bijvoorbeeld Remy Jungerman,
Gordon Bennett,); autobiografische kunst
(bijvoorbeeld Kara Walker, Marlene Dumas).
·
Fusion
en cross-over: kunst als product
van uitwisseling (bijvoorbeeld: Bollywood film, Manga, Butoh, Latin,
reggae).
·
Werelddans, wereldmuziek (bijvoorbeeld Miriam Makeba).