|
“MET LIEFDE
GEMAAKT”
DESIGN MET ALS THEMA: LIEFDE
•
Eerst gaan we kijken naar wat ontwerpen/design is
•
We doen een oefening in divergent denken
•
Dan gaan we kijken naar hoe een creatief proces in elkaar zit
•
We gaan brainstormen over het thema van de opdracht
•
We gaan kijken naar de HEMA ontwerpwedstrijd
•
We bekijken 2D, 3D design, computerdesign, mode,
grafisch/typografisch design
•
We kijken naar hoe het thema liefde in affiches gevisualiseerd
is
JE LEERT:
DE OPDRACHT:
•
Maak een ontwerp waarin het thema liefde
zichtbaar gemaakt is (vorm/inhoud/functie = 1 nieuw geheel geworden)
•
Je mag kiezen uit: 3D design, 2D design
(analoog/digitaal), mode, fotografie
•
In het ontwerp wordt later een eigen gedicht (met
aandacht voor typografie)over het thema liefde verwerkt
•
Het ontwerp mag niet cliché-matig
zijn in vorm, materiaal, functie en inhoud en moet inventief/creatief
zijn
•
Het creatieve proces moet volgens de 4
stappen doorlopen zijn en in het logboek vastgelegd zijn
•
Het eindproduct moet zichtbaar met liefde gemaakt
zijn (en dus goed afgewerkt en gepresenteerd zijn)
HET CREATIEVE PROCES
Het creatieve proces: voorbereiden
FASE1: Brainstormen over onderwerp = divergent denken & actief
zoeken & analyseren wat je probleemstelling is.
In tijdschriften & kranten & tv, In
boeken in de kast (info over kunstenaars)
en eigenlijk overal: ook in je eigen omgeving
veel ideeën noteren in je logboek (ook tussentijds dus niet alleen in de lessen
)
Het creatieve proces: je eigen maken van het probleem + uitbroeden
FASE 2: Alle mogelijke ontwerpideeën op papier zetten: schrijven,
tekenen, collages maken enz. enz. Op inspiratie moet je niet wachten, maar je
moet die actief zoeken.
In deze fase van het proces moet je gemotiveerd
zijn.
Dit is een heel belangrijke fase in het
creatieve proces
Je moet minstens 10 uitgewerkte ontwerpplannen
hebben in je logboek bij de tussentijdse beoordeling.
Het creatieve proces: inzicht
FASE 3: Van de 10 ideeën, kies je de 3 beste ideeën die je verder gaat
onderzoeken. Daarvoor ga je snelle schetsen maken (voor de vorm) je gaat
proeven doen voor materiaal/constructie/ techniek en kleur (niet
arbeidsintensief maar snelle proeven)
Je blijft kijken naar wat er uit je handen komt
Je blijft denken over de beste manier om het
idee te visualiseren - noteren in je
logboek!!!
Je blijft zoeken naar nieuwe ideeën of invalshoeken
die je op zou kunnen nemen in je ontwerp.
Het creatieve proces: verificatie en elaboratie
FASE 4: Dan stel je vast wat het beste ontwerp is: aan welke eisen
moest het ontwerp voldoen en je bepaalt of dit ook echt het beste ontwerp is
dat je kunt maken of dat er toch nog verbeteringen in moeten komen.
Het beste ontwerp ga je verder uitwerken. Dit
kost veel tijd, zorg dat je nu een goede planning maakt waarin je tegenvallers
opneemt.
Neem extra tijd om alles goed af te werken en om
het goed te presenteren
EINDEVALUATIE CKV 3 beeldend
Het werk dat je dit
semester gemaakt hebt bij CKV 3, wordt aan het eind van het semester
beoordeeld. Je dient daarvoor zelf dit evaluatieformulier in te vullen, voordat
de docent je werk beoordeelt.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
A: Productcriteria:
1: Zichtbaar maken van de intentie/ bedoeling in het beeldend
werk
2: Beeld en Vormgeving (beeldaspecten/vormaspecten)
3: Materiaal en Techniek (technische vaardigheden)
4: Eindwerk en Presentatie
5: Logboek: vormgeving |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B: Procescriteria:
6: Onderzoek (Doorzettingsvermogen in het proces)
7: Inventiviteit (Verbeeldingsvermogen en het durven nemen van
risico)
8: Het kunnen hanteren van modellen (Leren van anderen)
9: Capaciteiten t.a.v. Zelfevaluatie (Je eigen sterke en
zwakke
punten kennen) 10: Logboek: inhoud
(niveau/diepgang in procesbeschrijvingen) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cijfer:
Dit
evaluatiemodel is gebaseerd op het onderzoek van Professor Lars
Lindström in ‘Criteria for assessing student performances in the Visual Arts’ –
Stockholm Institute of Education,
dept. of Visual Arts, Drama, Physical education, Music.